Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 4 oktober

Direktkontakt mellan maskintillverkares molntjänster

Ett nytt drag i spelet om jordbrukets datafångst gör premiär på höstens Agritechnica, skriver Per Emgardsson i veckans teknikkrönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 ISObus-kontakt mellan molntjänster.
ISObus-kontakt mellan molntjänster. FOTO: Per Emgardsson

Det är en direktkontakt mellan två stora maskintillverkares molntjänster som underlättar för jordbrukade med flerfärgade maskinparker. Samtidigt hanteras alla maskindata som vanligt i de båda tillverkarnas molntjänster.

Att flytta data mellan olika tillverkares maskiner kan vara krångligt. Dataväxlar som Agrirouter ska lösa problemet, de sänder data direkt från en maskin till en annan eller till gårdens driftledningsprogram. Men då passerar data inte maskintillverkarnas molntjänster.

Jordbruksdata har ett nyttovärde, även för maskintillverkarna. Bearbetade till statistik kan data även ha ett marknadsvärde.

Tillverkare som John Deere och Claas deltar inte direkt i Agrirouter. Men bönder med gröngröna maskinparker vill hantera data från båda märkena på ett ställe. Därför lanserar företagen Dataconnect på Agritechnica.

Förenklat fungerar det som en virtuell ISObus-kontakt mellan Claas och John Deeres datamoln samt till det Claasägda driftledningsprogrammet 365FarmNet. Till en början överför tjänsten data om bränsleförbrukning, fart, aktuell och historisk position samt maskinstatus.

 Per Emgardsson är Land Lantbruks teknikreporter.
Per Emgardsson är Land Lantbruks teknikreporter. FOTO: Ann Lindén

Tjänsten löser delvis gröngröna jordbruks behov av gemensam hantering av alla maskindata. Samtidigt garanterar Dataconnect att tillverkarna får upp ”sina” maskindata i molntjänsterna.

Det blir spännande att se om även CNH och Kubota/Kverneland i framtiden försöker runda de fristående dataroutrarna med nya virtuella ISObus-kontakter i det blå.

LÄS MER: Per Emgardsson: ”Beskatta bränslen smartare”

Relaterade artiklar

Till toppen