Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 15 september

Ett svenskt glas vin – är det framtiden?

Hur har det gått för svenskt vin under pandemin? Och är svenskt vin egentligen gott? Det frågar sin Eva Eriksson, vice VD och seniorkonsult, Macklean i veckans krönika i Land Lantbruk.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Eva Eriksson, vice VD och seniorkonsult, Macklean.
Eva Eriksson, vice VD och seniorkonsult, Macklean.

Konsumenter söker i allt större utsträckning livsmedel som kommer från Sverige. Hur ser det då ut för drycker och närmare bestämt svenskt vin – har det fått ett uppsving nu när fler söker svenskproducerade alternativ? Och är svenskt vin egentligen gott?

Jag blev nyfiken och började undersöka saken. Kan vin vara en av Sveriges framtidsprodukter eller är det något som bara produceras av ett fåtal, drivna entusiaster? Systembolaget uppger att svenskt vin ökat med 225 procent mellan 2015 och 2019. Mousserat står för cirka hälften av försäljningen.

På Föreningen Svenskt Vins hemsida läser jag att svenskt vin gått från hobbynivå till kommersiella vingårdar och internationella utmärkelser på bara två decennier. Sverige är ett officiellt vinland sedan 1999 med en egen druva – Solaris. Den är mångsidig och ger såväl torra, söta som mousserande viner. Det finns idag cirka 30 svenska vinproducenter och några nya tillkommer varje år.

A och O för ett gott vin är rätt jordmån och ett läge med gynnsamt mikroklimat. Branschbedömare menar att tillväxt i den här branschen kräver aktörer som börjar med att hitta de rätta förutsättningarna och därefter börja odla. Där är Gotlands kalkrika jordar intressanta och det sägs att italienska vinhus investerat där nyligen. England inspirerar också, där man nu gör riktigt bra mousserande vin på Chardonnay-druvan just för att man lyckats hitta de optimala lägena för odling.

För att vara framgångsrik företagare behöver vinproduktionen sannolikt kompletteras med besöksverksamhet kring odlingen – med vinprovningar, guidade visningar och så vidare. Om svemestrandet fortsätter är vingårdsbesök säkert ett dragplåster för den svenska besöksnäringen. Då behöver också gårdsförsäljning tillåtas, så kunden kan köpa på plats.

Hur är det med smaken då – är den gamla devisen om att bra vin inte kan produceras norr om Champagne en myt eller den krassa verkligheten? Enligt bedömare i branschen kan svenskt vin absolut vara gott, men kvaliteten varierar mellan vinhus och år, och vinerna är i regel betydligt dyrare än jämförbar kvalitet från andra länder.

Sammantaget ser ändå framtiden positiv ut. Det krävs entusiasm, uthållighet och fortsatt utveckling för att potentialen ska kunna realiseras. Vi håller tummarna för denna ”unga” bransch – den är en vitamininjektion till både livsmedelsbransch och besöksnäring. Jag tror jag ska boka in mig på en svensk vingårdsturné. Det känns både tryggt och exotiskt på samma gång.

Eva Eriksson, vice VD och seniorkonsult, Macklean

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen