Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 2 maj

Export är en långsiktig strategi

Världen är full av möjligheter. Det gäller bara att hitta var och hur man når dem, skriver Karin Hansson i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Karin Hansson, seniorkonsult, Macklean.
Karin Hansson, seniorkonsult, Macklean. FOTO: Björn Mattisson bjornfotograf.se

Känner internationella kunder till vad Sverige och svensk mat står för? Satsar livsmedelsföretagen tillräckligt på export? Stora satsningar görs idag från offentligt håll för att öka den svenska livsmedelsexporten, men satsar företagen tillräckligt för att lyckas på internationella marknader?

Sedan Sveriges EU-inträde har livsmedelsexporten ökat, men fortfarande är det cirka 10 procent av livsmedelsföretagen som står för 80 procent av exporten. Den största exportaktören är Ikea och den enskilt största exportprodukten är Absolut Vodka.

Varför halkar livsmedelsföretagen efter? Vad man tydligt kan se är att företagen ofta satsar mer än dubbelt så mycket resurser på den svenska marknaden jämfört med exportmarknader. Ett fåtal personer förväntas bearbeta flera marknader med cirka 150 miljoner konsumenter, till exempel Danmark, Tyskland och Frankrike.

Samtidigt har den svenska marknaden, med 10 miljoner konsumenter, oftast en säljare per stad. Borde inte resursfördelningen vara tvärtom? Dessutom tänker företagen ofta ”marknad” som ett helt land, exempelvis Tyskland, i stället för att initialt enbart fokusera på Hamburg. Flera glömmer att göra sin hemläxa innan de börjar exportera och skjuter mer ifrån höften. Man säljer på flera olika marknader utan en tydlig strategi. Detta kallar jag för reaktiv export. I bland lyckas det, men förutsättningarna för att lyckas är större om man arbetar mer proaktivt.

För mig är en proaktiv exportsatsning när styrelsen och ledningen i företagen beslutar att export är en strategisk och långsiktig satsning. Vidare att man förbereder vad som krävs kring regler och dokumentation, förpackningar, leveranser och logistik och inte minst personellt. En tydlig affärsplan bör tas fram samt att man gör en marknadsanalys på den eller de marknader man vill in på. Utifrån denna väljer man en etableringsstrategi, samarbetspartners, sälj- och distributionskanaler samt gör en tydlig målgrupps- och kundanalys.

Frågorna är många kring en exportsatsning. Därför är det viktigt att man är förberedd och uthållig samt vågar satsa samt har lite tur och är unik.

Världen är full av möjligheter. Det gäller bara att hitta var och hur man når dem. Rom byggdes inte på en dag och det gör inte en exportsatsning heller.

Karin Hansson

seniorkonsult, Macklean

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen