Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 5 oktober

Håll tummarna för ett nytt Absolut inom baljväxter

En smart tillväxtväg handlar om att bredda den egna produktportföljen. Låt oss därför hålla utkik efter fler smarta tillväxtvägar inom livsmedelsindustrin, skriver Peter Normark, VD för Macklean.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Peter Normark, VD för LRFs dotterbolag Macklean.
Peter Normark, VD för LRFs dotterbolag Macklean.

Framgångsrika företag växer. Även om det under ett tillväxtförlopp finns många grynnor att passera. Just tillväxt är frågan vi analyserar i Mackleans senaste nummer av Insikter. Vilka är hindren för tillväxt? Och vilka är de möjliga stegen eller strategierna för att driva tillväxt?

Svenska storföretag har historiskt vuxit genom råvaruexport eller genom exploatering av skarpa innovationer. Men, idag drivs tillväxten i allt högre grad av ett kundorienterat systemkunnande och tillväxt av komplexa produkt- och tjänstepaket. Genom nära samarbeten med kravställande kunder skapas förutsättningar för att över tid växla över från gamla produktkategorier till nya. På så sätt kan man driva en smart tillväxt där nya satsningar bygger på en etablerad affär. Ett exempel är Assa-Abloy som under några decennier gått från mekaniska lås till nätverksstyrda passersystem och vidare till digitala identitetstjänster. Assa-Abloy har drivit en smart tillväxtstrategi baserat på både organisk tillväxt och via förvärv.

Efterfrågan på livsmedel är ju stabil eller svagt växande i hela västvärlden och utgör en mogen marknad. Aktörerna slåss på en begränsad marknadsplats, och det finns en längtan efter att finna framgång på exportmarknaderna. En motsvarighet till Absolut, som lade grunden för den svenska alkoholindustrins framgång internationellt. Vi är många som håller tummarna för ett nytt Absolut inom till exempel knäckebröd, cider, hårdost eller varför inte inom baljväxter.

Men, en smart tillväxtstrategi för många livsmedelsföretag kan ske på olika sätt. I Insikter beskrivs ytterligare två tillväxtvägar utöver exporten. En väg är att skapa tillväxt i kanaler vid sidan av dagligvaruhandeln. Vi ser stora potentialer inom restaurant och storhushåll, reseförsäljning, lokala marknader eller i nya digitala kanaler. Vi har i ett antal företag sett en försummad restaurangverksamhet som inte drivs utifrån sina förutsättningar och sin logik.

En tredje smart tillväxtväg handlar om breddande av den egna produktportföljen. Att lägga till en produktvariant, som är länkad till bolagets kärnkompetens, men som finns i en växande kategori. Vad gör då till exempel ett kaffeföretag? Satsar på vatten? Har ni prövat Löfbergs kaffevatten? Låt oss hålla utkik efter fler smarta tillväxtvägar inom livsmedelsindustrin.

Peter Normark

VD för Macklean

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen