Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 19 november

Nakenkalender ökar inte lusten att köpa en maskin

Nej, det är inte en hyllning till kvinnokroppen att ha en företagskalender med erotiskt poserande kvinnor på en maskin. Och det gör det inte lockande att söka sig till det gröna näringslivet, skriver Emilia Astrenius Widerström i veckans krönika

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

FOTO: Maria Törner

Första gången jag såg en kalender med bilder som inte direkt föreställde söta, små kattungar eller fina naturbilder, var i en ladugård där jag jobbade som avbytare.

Den hängde över bänken där seminören och veterinären brukade ställa sina saker. Ganska synligt med andra ord. Även om det inte så ofta komma besök utifrån till ladugården blev jag illa till mods av att den hängde där.

Att en kalender kan vara så upprörande och väcka så mycket känslor? Den är ju bara för skojs skull. Det är väl helt oskyldigt, eller?

Två gånger den senaste tiden har jag fått frågan om hur representativ jag är för branschen, vilket både kan få mig att huka eller sträcka på mig. Är det tufft att vara kvinna i lantbruket? Jag säger som det är. Att det är ganska mansdominerat och hög medelålder, men att jag tycker mig se att fler och fler yngre kvinnor söker sig till näringen. Och blir välkomnade av de flesta.

Samtidigt kan kvinnor som jag, som tycker att det är fel att använda kvinnors kroppar i sexistiska bilder, kallas militanta feminister. För att vi inte tål lite, inte ser det som konst, är avundsjuka eller för att vi minsann kan tänka oss att köpa kalendrar med brandmän. Att synen på kvinnor i ens närhet är en, och synen på kvinnor i kalendrarna är en annan har jag ganska svårt att koppla.

Jag frågade min man om det existerade liknande kalendrar i den bransch han jobbade i. Han har jobbat många år som tungmekaniker, ett yrke som också är väldigt mansdominerat. Men för honom var det helt främmande att det ens fick sättas upp något sådant på arbetsplatser.

Även om företaget, som den kalender som jag har i åtanke kommer ifrån, fått många starka reaktioner från bland andra skogsbolag och kvinnonätverk, blir jag än mer mörkrädd när diskussionerna drar igång i sociala medier.

Få inlägg som lagts ut i branschens medier har genererat så mycket kommentarer som just detta ämne. Och det är ingen uppmuntrande läsning, varken inläggen från vissa män eller kvinnor.

Diskussionerna kring #metoo och jämställdhet handlar delvis om bristen på respekt och visar att de gröna näringarna, precis som många andra branscher, har en bra bit kvar att vandra.

Nej, det är inte en hyllning till kvinnokroppen att ha en företagskalender med erotiskt poserande kvinnor på en maskin. Och det gör det inte heller särskilt lockande att söka sig till det gröna näringslivet. Nej, jag blev inte ens särskilt sugen på att gå och köpa en maskin.

Emilia Astrenius Widerström

Relaterade artiklar

Till toppen