Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 8 april 2018

Krav bättre än teknikförbud

Det vore synd att lagstifta bort sparsamheten med dieseln, skriver Per Emgardsson i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

Låg bränsleförbrukning och billigt bränsle gjorde dieselmotorn poppis i lantbruket, i bilar var den trög och dyr. Med skärpta avgaskrav följde bättre motorstyrningar som minskade vibrationerna och dieselknattret. Då blev sparsamheten oemotståndlig för bilister, även i Europas stadslandskap.

Men dieseln smutsar ned med kväveoxider och sot. Smutsen bekämpades med ureainsprutning, SCR, partikelfilter och bluffprogram från VW. Följderna blev stora skadestånd samt planer på teknikförbud mot dieslar i Europas städer.

I vinter berättade brittiska forskare från universitetet i Loughborough om en ny bättre SCR-rening, ACCT. ACCT kompletterar SCR-reningen så att även kalla avgaser från lågbelastade motorer blir rena. På en VW-motor tog tekniken bort 98 procent av kväveoxiderna, mot 60 procent hos samma motor med Euro6-rening. Men, ACCT tar inte bort det farliga mikrosotet.

Ändå visar ACCT på klimatnyttan av att reglera utsläpp, istället för att förbjuda teknik. Finsot är främst ett tätortsproblem, som kan vara löst om fem-tio år.

I grunden utnyttjar dieselmotorn bränslet betydligt effektivare än bensinmotorn, en ren diesel är minst en tredjedel klimatsmartare. Det vore synd att lagstifta bort den sparsamheten.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen