Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 23 september 2017

"Lokal kraft laddar batterierna"

Jordbruket måste ersätta fossildieseln. Det skriver Per Emgardsson i veckans teknikkrönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

HVO-diesel verkar vara bra, men dras med dieselns problem med avgaser och låg verkningsgrad.

Det löser eldrift, i storstäderna är batteribilar redan den stora hajpen. Med dem flyttar energigenereringens avigsidor långt bort från bilförarna, till det stora kraftverket.

Batteribilarnas miljöhake är inte det dagliga energibehovet, utan batteritillverkningens koldioxidutsläpp. Enligt energimyndigheten släpper tillverkningen av ett 100 kWh-batteri ut lika mycket koldioxid som 29 flygresor Stockholm-New-York tur och retur. Institutet för Vatten- och Luftvård, IVL, har räknat ut att en elbil med 100 kWh-batteri inte börjar skapar klimatnytta förrän efter 8 års körning.

Hoppet är bättre batteriteknik, men till tidningen Ny Teknik säger forskare på Chalmers att sådan låter vänta på sig ännu ett decennium.

Men i kommunaldrift och i jordbrukets lätta skötseljobb kommer vi säkert att inom kort se små, lokalt avgasfria och tysta eltraktorer.

Snabbladdning av dem ställer höga effektkrav på landsbygdens elnät, kanske i klass med vad 1950-talets elvärmda spannmålstorkar gjorde.

Nätkraven kan lindras med lokal elgenerering, kanske från vattenkraft. Men klarar våra myndigheter av en sådan helhetssyn på energi och naturmiljö?

Per Emgardsson

Teknikredaktör

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen