Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 18 maj

Lyft för lantbruket efter corona: ”Man ska vara försiktig med vad man önskar sig”

Kanske skulle en liten kris få folk att förstå värdet av svenskt lantbruk? Tanken har snuddat, men aldrig trodde Anna Ross att den skulle vänta runt hörnet.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Anna Ross, kommunikatör på LRF, skriver krönikor i Land Lantbruk.
Anna Ross, kommunikatör på LRF, skriver krönikor i Land Lantbruk. FOTO: LRF

Jag ska erkänna direkt, en liten kris och tomma hyllor i matbutikerna har ibland funnits i mina fantasier när jag grunnat på olika sätt att få folk att förstå vikten av svenskt lantbruk. Men aldrig hade jag kunnat drömma om att det väntade runt hörnet…

Faktum är att jag ägnade en stor del av hösten åt att skapa en filmserie på Youtube om just detta tillsammans med LRF Ungdomen. Serien ”Tänk om maten tar slut” lanserades i början av året när tomma hyllor i mataffären ärligt talat kändes rätt osannolikt. Men när hela världen bara någon månad senare drabbades av en kris i megaformat, blev det helt plötsligt verklighet.

Att i detta läge säga: ”Vad var det jag sa” är så klart både fel och helt meningslöst. Sveriges bönder har i denna kris verkligen visat att de fortsätter jobba för att vi alla ska få mat på bordet. Även om hälften av det vi vanligtvis äter är importerat, så skulle de svenska bönderna kunna mätta oss. Vi får sluta slänga mat, och helt enkelt äta det som vi kan producera här.

Fönstret står nu vidöppet för alla oss som vill tala om vikten av ett svenskt lantbruk. Folk har förstått att det är viktigt att vi producerar mat i Sverige och vi på LRF har redan kickat igång flera aktiviteter. Till exempel Instagram-kampanjen #farmingasusual, som engagerat bönder över hela världen med närmare 3000 postade bilder. Syftet är att böndernas jobb ska vara en glad nyhet i flödena i sociala medier, när så mycket annat är mörkt och dystert.

Och vi ligger i startgroparna för flera andra spännande kommunikativa satsningar. Det första jag ska göra när det blir mer tillåtet att resa inom Sverige, är att starta Framtidsbönder, ett projekt som förhoppningsvis ska nå nya, yngre målgrupper.

Vi reagerar alla olika i kris och i mitt fall har hjärnan gått i spinn och spottar ur sig idéer. Jag sparar dem i en lista så att inte min omgivning ska få spunk. För även om viljan är stor är uppgiften grannlaga och resurskrävande.

Vårt hemliga vapen är att vi är många. Jag vill därför uppmuntra alla er som också tycker att det är dags att det svenska jord- och skogsbruket får den uppskattning och de förutsättningar som det förtjänar, att berätta om allt det som det gröna näringslivet kan erbjuda.

Häng på #farmingasusual, prata med folk du känner eller skriv en debattartikel. När smittorisken lagt sig kan det också vara läge att bjuda in media och visa upp din gård och din verksamhet.

Anna Ross,

Kommunikatör på LRF

LÄS MER: Lena Johansson: ”Bristen på grön arbetskraft måste lösas på sikt”

Relaterade artiklar

Till toppen