Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 27 februari

”Stadsbor belastar miljön mer”

Häromveckan presenterade IVL Svenska Miljöinstitutet en expertenkät som förutspår en avståndsskatt för bilar inom tio år. Skatten ska vara lika oberoende av drivmedel. Hittills har lantbruket kämpat mot avståndsskatter. Genomförs avståndsskatten får den inte bli vägneutral, skriver Per Emgardsson i veckans teknikkrönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Per Emgardsson menar att det måste kosta mer att köra på Essingeleden än på en landsväg.
Per Emgardsson menar att det måste kosta mer att köra på Essingeleden än på en landsväg. FOTO: Per Emgardsson

Inom tio år får landsbygden tampas med en kilometerskatt för fordon lättare än 3,5 ton. Det visar en undersökning från forskningsinstitutet IVL Svenska Miljöinstitutet. Bakgrunden är att staten behöver pengar, och bränsleskatterna var en trygg kassako i sextio år.

Teknikneutral skatt

Men skattefria miljöbilar, biobränslen och elbilar skakar skattebasen i grunden.

IVL:s expertpanel anser att skatten ska vara teknikneutral, alltså varken gynna eller missgynna något drivmedel.

Det kan bli bra. Landsbygdsbor har ofta diesel för dess stora miljöfördel, att dra lite bränsle när man kör långt och sällan nära andra människor. Men tyvärr, de riktiga långkörarna finns i Stockholm där snittbilen rullar 1265 mil per år, hundra mer än i Norrland.

 Per Emgardsson, teknikreporter på Land Lantbruk.
Per Emgardsson, teknikreporter på Land Lantbruk. FOTO: Ann Lindén

”Skillnad på hur stor skada trafiken vållar”

Det är avgörande att skatten inte blir vägneutral. Ska staten beskatta avstånd måste man göra skillnad på hur stor skada trafiken vållar på olika sträckor. Det vet myndigheten Trafikanalys som räknat ut samhällets kostnader för vägslitage, olycksrisker, utsläpp av CO2 och andra avgaser samt buller för olika fordon på olika vägtyper.

Det visar att en dieselbil på Essingeleden kostar samhället 6,54 kr/mil medan samma bil på landsväg kostar samhället 2,25 kr/mil. Den skillnaden måste återspeglas i en kommande teknikneutral kilometerskatt.

LÄS MER: ”Visa ovana helgtrafikanter ansvar, omdöme och hänsyn”

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen