Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 14 juli 2017

”Svenska lantbrukare är IT-mogna”

Digitaliseringen skapar en ny logik, och mycket talar för att vi nu står inför en utveckling i paritet med elektrifieringen av landsbygden och övergången från häst till traktor. Det skriver Filip Lundin, Macklean.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Filip Lundin, konsult på Macklean.
Filip Lundin, konsult på Macklean.

Under det senaste året har jag fått chansen att arbeta med digitaliseringsfrågor i lantbruket. Ämnet är hetare än någonsin och det är tydligt att de flesta lantbruksinriktade aktörer lägger allt mer resurser på att ta tillvara de möjligheter som skapas.

Utvecklingen går fort på flera fronter, små billiga sensorer som kan mäta i princip vad som helst, algoritmer som själva analyserar data utan mänsklig handpåläggning, allt mer effektiva drönare och självkörande traktorer.

Tydligt är att kraften i utvecklingen möjliggörs av att många faktorer samverkar, i en sektor som ofta kategoriseras som en av de minst digitala. Digitaliseringen skapar en ny logik, och mycket talar för att vi nu står inför en utveckling i paritet med elektrifieringen av landsbygden och övergången från häst till traktor.

För några månader sedan besökte jag besökte en av världens största innovationsmässor för lantbruk i San Francisco. Tydligt är att många av de stora leverantörsföretagen, som har pressats av fallande intäkter nu vädrar morgonluft, och satsar för att driva på försäljningen av digitala lösningar. Jag träffade även en flora av företrädare från små och snabbväxande företag med helt nya produkter, tjänster och affärsmodeller.

Några av de mest omtalade är Climate Corporation, ett helt digitalt lantbruksföretag, och Farmers Business Network, en form av kooperativ för lantbrukarnas data. Många av dessa företag har siktet inställt på den europeiska marknaden och när de äntrar Europa blir det tydligt för oss att den tekniska utvecklingen kommit långt redan i dag.

Men hur länge ska vi vänta på att den allt stridare strömmen av innovationer ska nå Sverige? Jag tror att vi själva måste ta tag i taktpinnen för att ta tillvara på möjligheterna och stärka vår konkurrenskraft. I de många samtal jag har haft med branschföreträdare framhålls Sverige ofta som ett land som har allt att vinna på digitalisering. Vi är vana att arbeta tillsammans i viktiga frågor genom starka medlemsägda organisationer. Vi har ledande små och stora innovationsföretag, svenska lantbrukare är IT-mogna och landsbygdens bredband är bra givet landets storlek.

Stora svenska satsningar görs på digital innovation i andra branscher, och där kan den svenska livsmedelsbranschen lära sig mycket. Det bästa exemplet är enligt mig AstaZero i Göteborg och Borås som utvecklats till ett av de ledande klustren för självkörande bilar. Aktörer i alla delar av kedjan behöver helt enkelt arbeta tätare tillsammans för att driva utvecklingen. Det vinner vi alla på!

Filip Lundin,

Gästkrönikör och konsult på Macklean

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen