Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 10 mars

Växtbaserat och naturligt

Sverige har en gyllene möjlighet att tillverka växtbaserade produkter på bra råvaror. Det finns en stor potential både på hemmamarknaden och för export, skriver krönikören.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

Att vi uppmuntras äta mer växtbaserat har väl knappast undgått någon. Livsmedelsverket vill att vi håller oss under 500 gram rött kött i veckan och den nyligen publicerade Eat-rapporten säger 14 gram per dag, det vill säga 98 gram i veckan. Oavsett om man som jag är köttätare eller ej så behöver vi växla över till mer växtbaserat för att äta mer hållbart.

Men hållbart handlar ju inte bara om att det ska vara växtbaserat, det ska också vara näringsrikt och bra för vår hälsa. För många konsumenter blir den personliga hälsan allt viktigare och då vill man också äta naturliga livsmedel, utan tillsatser och E-ämnen.

Jag roade mig med att i en vanlig butik vända på växtbaserade produkter för att se vad de innehåller. En produkt innehöll hela 14 ingredienser, utöver själva huvudingrediensen. I en annan produkt räknade jag till 6 E-nummer. För mig som vanlig konsument kändes det varken hälsosamt eller naturligt.

Jag tror att Sverige har en gyllene möjlighet att kliva fram när det gäller växtbaserade produkter gjorda på bra råvaror. Det finns en stor potential både på hemmamarknaden och för export, något vi sett prov på i Oatly. Sverige har hög trovärdighet när det gäller matsäkerhet och vi har en slags gloria av ”pure and clean”, som vi kan bygga en unik profil kring.

Många konsumenter söker variation och inspiration till att laga mer vegetariskt. Man vill ha nya texturer och former, eller rent av helt nya rätter och recept. Det krävs ett visst mått av nytänkande när det inte längre alltid är biffen eller fisken som är hjälten på tallriken.

Men – för att potentialen ska realiseras när det gäller att ta fram nya och naturliga växtbaserade alternativ krävs innovation i alla led. Det behövs en gemensam kraftsamling i den gyllene triangeln – det vill säga mellan forskning, lantbruk och förädlingsindustri. Det behöver forskas på nya (och nygamla grödor) i nära samarbete med dem som utvecklar nya produkter.

Lantbruket behöver uppmuntras att odla de nya grödorna och känna en trygghet i avsättningen. Samspelet måste göras så enkelt som möjligt och för att det ska bli verkstad krävs att någon tar rollen som pådrivare. Är det SLU, Sweden Food Arena, Livsmedelsindustrierna (Li) eller rentav Lantmännen? Jag väntar med spänning på vem som nu tar taktpinnen.

Eva Eriksson

Seniorkonsult, Macklean

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen