Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 2 mars 2018

”Vi måste komma närmare kunderna”

”Vi ska inte hymla med att det förekommer dåligt väder, att djur blir sjuka och att det händer olyckor. Det hör livet till. Genom ärliga och förklarande ord och bilder i sociala medier kan vi korta avståndet mellan producenter och konsumenter”. Det skriver Majja Almqvist i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Majja Almqvist.
Majja Almqvist.

Jag står på det lokala LRF-årsmötet och berättar om vår verksamhet på Rinkaby gård. På projektorduken rullar en kort film inspelad på gården, och jag ser precis samma saker som årsmötesdeltagarna ser: grisarnas leriga hage, fårens tråkiga ströbädd, ett stycke vit balplast som har snott in sig i ett staket. Dessutom regnar det kopiösa mängder, men djuren ser glada och välmående ut mitt i allt elände.

Jag ser det, de ser det, och de som har sett klippet på vår Youtube-kanal har också sett det. Filmen ger en utlämnande och ganska tråkig bild av gårdslivet en regnig höst. Precis den bild som den är tänkt att ge.

Majoriteten av dem som konsumerar produkter från den svenska landsbygden bor i städer, långt bort från lantbruket och dess förutsättningar. Avståndet är inte enbart geografiskt stort, kunskapsmässigt är det bitvis enormt.

I brist på egen erfarenhet får konsumenterna förlita sig på de bilder som visas upp i media, och de är minst sagt motsägelsefulla: antingen ser de välborstade kor som planlöst och till synes nöjda med tillvaron traskar runt på en milsvid, grön sommaräng i strålande sol, eller så ser de stressade grisar med avknipsade svansar som står tätt packade i smutsiga stall utan fönster. Hur ska de kunna avgöra vilken bild som förmedlar verkligheten?

Vi kan inte förvänta oss att konsumenter i jakt på sanning ska ge sig ut på en egensnickrad studieresa på våra gårdar. Och vi vill förmodligen inte att de ska göra det heller av rent logistiska skäl. Däremot kan vi förvänta oss att de undrar, funderar och frågar sig hur det verkligen är. Och där måste vi som lever och arbetar i den verkligheten kunna leverera svaren. Om inte vi ger vår bild av vårt svenska lantbruk kommer några andra att ge sin, och deras bild är inte alltid positiv eller ens särskilt sann.

Tillbaka till årsmötet och filmen. Den väcker diskussion, vågar man verkligen visa upp det här för vanligt folk? Jodå, jag förklarar vår vision om att korta avståndet mellan producent och konsument. Att vi vill göra just det genom att visa välmående, glada djur utan att det känns tillrättalagt och snudd på overkligt.

Vi ska inte hymla med att det förekommer dåligt väder, att djur blir sjuka och att det händer olyckor. Det hör livet till. Genom ärliga och förklarande ord och bilder i sociala medier kan vi korta avståndet mellan producenter och konsumenter. Så kan vi, måste vi, komma närmare varandra.

Majja Almqvist,

Landsbygdsentreprenör,

Rinkeby gård

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen