Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 29 september

Vi ska konkurrera med import, inte med varandra

Vi bönder har en lång tradition av att jobba tillsammans. Våra gemensamma utmaningar löser vi bäst genom att samarbeta och stötta varandra, inte genom polarisering, skriver Palle Borgström.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Palle Borgström.
Palle Borgström. FOTO: Stig Hedström

Det är mycket oroväckande att aktörer som Kronfågel och Oatly, lägger stora summor på marknadsföring som polariserar branschen. Det riskerar att skapa motsättningar mellan lantbrukare och det fördummar debatten om hållbar mat. Allt vi äter påverkar miljön på något sätt och det finns olika typer av utmaningar och möjligheter inom olika produktionsgrenar.

Det finns således möjligheter för alla branscher att skapa kommunikation som Oatly och Kronfågel har gjort – att lyfta sig själv och slå ner på någon annan. Men en utveckling av marknadsföring av livsmedel åt det hållet vore mycket skadligt för svensk matproduktion, framtidstron hos lantbrukare och ytterst förvirrande för konsumenterna.

Vi som producerar mat i Sverige är bönder, kollegor och ofta grannar. Vi har utbyte av varandras erfarenheter, vi köper och säljer maskiner, tjänster och insatsvaror av varandra. Vi hjälps åt om det behövs och vi brinner för svensk matproduktion. Vi bönder har en lång tradition av att jobba tillsammans, i kooperativ och i andra samarbeten.

Vi står inför gemensamma utmaningar och dessa löser vi bäst genom att samarbeta och stötta varandra, inte minst visade förra årets torra sommar den kraft vi kan uppbåda om vi håller ihop.

Svensk livsmedelsproduktion är alldeles för liten för att präglas av polarisering. Vi ska inte konkurrera med varandra, vi ska konkurrera med den importerade maten som i de flesta fall produceras på ett sätt som skulle innebära fängelse för en svensk bonde. Vår lantbrukarkår är dock klokare än hjärnorna bakom de kampanjer vi nu sett och vi kommer inte att börja slå på varandra.

Det är inte bonden bakom råvaran som ligger bakom kommunikationen, det är viktig att komma ihåg. Flera av bönderna som levererar till företagen, har även tydligt tagit avstånd från marknadsföringen.

Att söndra och härska är ett välkänt begrepp som bygger på att man ska övervinna motståndarna genom att skapa motsättningar mellan dem. Nu är det viktigare än någonsin att hålla huvudet kallt och inte falla i fällan, utan visa att vi står upp för varandra och för en stark svensk matproduktion.

Alla behövs för att vi ska kunna öka produktionen av svensk mat som faktiskt har en miljöprofil som är internationellt erkänd av såväl forskare som politiker. Jag känner mig trygg i att säga att Sveriges lantbrukare är i världsklass och det ska vi alla vara stolta över – tillsammans!

Palle Borgström

LRFs förbundsordförande

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen