Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 26 juni

Allt fler köper svensk mat i affären

Sju av tio svenskar väljer helst svenskproducerad mat när de handlar. Kunderna efterfrågar även närproducerad mat i högre utsträckning. Det visar en färsk Sifo-undersökning som Ica och LRF genomfört.

 Samarbetet mellan ICA och LRF har gett resultat – kunderna väljer helst svensk mat.
Samarbetet mellan ICA och LRF har gett resultat – kunderna väljer helst svensk mat. FOTO: Frida Jonson

72 procent av landets konsumenter säger att de brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel de tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med en liknande undersökning 2014.

Den främsta anledningen till att man väljer mat av svenskt ursprung är enligt undersökningen för att man ”värnar om svenskt lantbruk”.

Väljer närodlat

När det gäller hållbarhet väljer en majoritet av kunderna närodlat i så hög utsträckning som möjligt och äter mer grönsaker och gröna proteiner.

”Många mervärden med svenskt”

Att så många konsumenter vill betala mer för svenska livsmedel visar att Sveriges bönder ligger långt framme i hållbarhetsarbetet, konstaterar Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.

– Att välja svenskt innebär många mervärden, som god djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bra miljöhänsyn. Allt detta medför också högre kostnader för bönderna. Att fler köper svenskt är viktigt för att vi ska kunna utveckla livsmedelsproduktionen i Sverige. Det ökande intresset för svenska livsmedel leder också till bättre ekonomiska förutsättningar för Sveriges livsmedelsproducenter, säger han.

Ett kvitto på resultat

Sedan samarbetet med LRF inleddes har Ica ökat försäljningen av svensk mat.

– Det är glädjande att konstatera att så många konsumenter uppger att de medvetet väljer svenskproducerade livsmedel, det är ett kvitto att vårt samarbete har gett resultat. Undersökningen visar också att det finns stora möjligheter framöver att erbjuda än mer svenskt inom flera kategorier, säger Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Nätverk mellan bönder och handlare

Det var 2014 som Ica och LRF inledde ett samarbete med målet att öka kunskapen om svensk mat, främja den svenska landsbygdens tillväxt och öka utbudet av svenska varor i butik.

För att uppnå målen har under åren skapats nätverk och möten för att öka möjligheterna till affärer mellan bönder och handlare. Det har även tagits fram utbildningar för butiksmedarbetare om svenska mervärden.

Fakta från undersökningen

Topp 5 över vilka produkter Sveriges konsumenter tycker symboliserar svensk smak bäst:

1. Lingonsylt (36 procent)

2. Potatis (33 procent)

3. Knäckebröd (33 procent)

4. Hjortron (25 procent)

5. Dill (24 procent) och jordgubbar (22 procent)

· Sex av tio uppger att de är beredda att betala mer för svenska livsmedel, motsvarande siffra år 2014 var 56 procent.

· På frågan ”Av vilka orsaker väljer du mat av svenskt ursprung?” kommer ”värnar om svenskt lantbruk” på första plats, följt av ”korta transporter” och bättre djurhållning”.

· I toppen över råvaror som svenska konsumenter oftare skulle välja svenskodlat av, om det var mer tillgängligt, kommer:

1. Tomat

2. Broccoli

3. Kål

4. Sötpotatis

4. Havre och bönor

Läs mer: Starkt stöd för svenskproducerad mat

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen