Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 23 september 2019

Arla och Oatly bråkar om brölken

Oatly har varumärkesskyddat Arlas påhittade alternativ för mjölk: "brölk", "pjölk", "trölk" och "sölk". Namnen fanns med Arlas reklam "Bara mjölk smakar mjölk" som lanserades förra året. Nu har mejerijätten kopplat in juridisk expertis.

 Oatly har varumärkesskyddat Arlas påhittade mjölksurrogat. Det har fått Arla att kalla in juridisk hjälp.
Oatly har varumärkesskyddat Arlas påhittade mjölksurrogat. Det har fått Arla att kalla in juridisk hjälp. FOTO: Istock / Pressbild

För två veckor sedan kom Oatlys kampanj ”Spola mjölken”, där man ville lyfta fram fördelarna med sin havredryck. Samtidigt varumärkesskyddade företaget Arlas påhittade mjölksurrogat ”pjölk”, ”trölk”, ”brölk” och ”sölk”, något som fått Arla att koppla in advokater i ärendet.

– Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet, säger Kristina Hammerö, kategoriansvaring för mjölk på Arla, till Aftonbladet.

Oatly tvivlar på att det straff

Martin Ringqvist, kreativ direktör för Oatly Norden, tror inte att det blir några rättsliga problem.

– Jag har väldigt svårt att se att Arla ska kunna registrera varumärkesnamn på produkter de inte har i sitt sortiment och som är ämnade att peka ut konkurrenter. Sedan har jag svårt att greppa vilka konsekvenser som skulle kunna komma från en rättslig process, utöver att vi får lite extra uppmärksamhet för en sak som i grunden är ganska tramsig, säger han till tidningen.

Arla kör ny kampanj

Nu kontrar Arla med att dra i gång en ny kampanj med just de utpekade namnen. Precis som i fjol är poängen att det blir sura miner hos de som serveras ”pjölk”, ”trölk” eller ”brölk”. Men Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölken på Arla, menar att det inte är ett direkt svar på Oatlys anti-mjölkreklam.

– Säsong två på vår kampanj ”Bara mjölk smakar mjölk” har varit planerad länge. Kampanjens syfte är att lyfta den unika smaken och är en del i en långsiktig strategi.

Reklamfilmerna börjar sändas i dag, måndag.

LÄS MER: Oatlys nya kampanj: Spola mjölkenLÄS MER: Oatly-debatten rasar vidare

Relaterade artiklar

Till toppen