Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 29 april 2015

Blågul kanna ska visa svensk mjölk

Arla vill bli tydligare med vilka produkter som kommer från svensk mjölk. En blågul kanna ska leda kunderna rätt i affären.

Så här kommer den nya märkningen att se ut på mjölkpaketen från Arla.
Bild 1/3Så här kommer den nya märkningen att se ut på mjölkpaketen från Arla. FOTO: Pressbild
Bild 2/3 FOTO: Pressbild
Bild 3/3 FOTO: Pressbild

Den röda Arla-kon har länge varit en garant för att en vara är gjord på mjölk från svenska kor. Men det är inte alla som har förstått kopplingen. Därför lanserar Arla nu en ny märkning, med en blågul mjölkkanna – Sverigekannan.

– Arlakon är ju ingen märkning, det är ett varumärke som i och för sig lovar 100 procent svensk mjölk. Det här är ett sätt att bli mycket tydligare, säger Arlas presschef Claes Henriksson.

Kommer i maj

I maj kommer de första mjölkkannorna att börja synas på Arlas förpackningar. Först ut blir produkter som redan i dag bär den röda Arla-kon: Yoghurt, fil, mjölk, grädde och gräddfil. Därefter följer ostarna Familjefavoriter och Wästgöta kloster, samt keso och Yoggi.

Enligt Arla är 93 procent av produkterna som säljs i Sverige gjorda på svensk råvara. Sett till mjölkråvara är siffran 88 procent.

Samtidigt som den blågula kannan införs på förpackningarna förbereder Arla en tydligare märkning av produkter med utländskt ursprung. Hur det ska se ut är dock inte klart än.

Sverigekannan blir specifik för Arla, och kommer alltså inte att bli en motsvarighet till Svenskt kött-loggan som är branschgemensam.

Relaterade artiklar

Till toppen