Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 16 september

Bonden och handeln kan påverka konsumenternas val

Carl Johan Lagerkvist, forskare vid SLU, säger att lantbrukarna har stor påverkan på hur konsumenter handlar och att lantbrukarnas attityder till maten vi äter spelar roll. Han menar också att det skulle ha stor betydelse om handeln vågade ’gå före’ för att påverka konsumenternas köpvanor.

FOTO: PeopleImages

Enligt en ny Sifo-undersökning som Land Lantbruk låtit göra och som presenterades under förra veckan uppger en av fem konsumenter att de köper mer svenskt kött efter sommarens torka.

Studie i linje med Sifo-undersökningen

Carl Johan Lagerkvist är professor vid Institutionen för ekonomi på SLU och har bland annat forskat i beslutsfattande och management. En av hans studier är i linje med det som Sifo-undersökningen visar.

– Lantbrukarna har betydelse för hur konsumenter handlar. De signaler lantbrukarna skickar om tekniken och maten vi äter har påverkan på konsumenterna, sa Carl Johan Lagerkvist under en paneldiskussion som nyligen arrangerades av Agfo.

LÄS MER: Efter torkan – var femte köper mer svenskt kött

Konsumenterna litar på bonden

Studien som ligger till grund för hans Carl Johan Lagerkvists konstaterande har han gjort tillsammans med två andra forskare – Ashkan Pakseresht och Brandon R. McFadden.

– Studien vi gjort är inriktad på bioteknik. Där såg vi tydligt att det fanns en grupp konsumenter som var beredd att köpa en produkt om lantbrukarna hade uttryckt att de ville stödja och producera denna produkt, utvecklar Carl Johan Lagerkvist för Land Lantbruk efter panelsamtalet.

”Lantbrukare i reklam är toppen”

Han tror att det handlar om att lantbrukarnas inställning ger en slags legitimitet till den mat konsumenterna köper. Samtidigt som det också handlar också om att lantbrukarnas stöd påverkar konsumentens uppfattning om eventuella risker med en ny teknik.

– Vi ser andra liknande exempel där lantbrukare finns med i reklam för svenskodlat eller i kvalitetsinriktad marknadsföring, vilket jag tror är toppen. Vi skulle kunna använda mer av detta till exempel i frågan kring djurvälfärd.

Handelsledet kan gå före

Carl Johan Lagerkvist poängterar också att studien även stödjer att handelsledet skulle kunna ha en liknande påverkan på konsumenterna.

– Vi har länge levt med idéen om att det är konsumenterna som påverkar livsmedelshandeln. Men det vi ser i frågan kring bioteknik är att det skulle ha stor betydelse om handeln vågade ’gå före’.

LÄS MER: Så har torkan och skogbränderna påverkat väljarna

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen