Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 14 oktober 2018

Börsnotering lockade investerare till lokalt mejeri

Dalsspira tog getmjölken till aktiebörsen. När det lilla mejeriet i Dalsland bestämde sig för en större satsning gick vägen via en börsintroduktion. Idag har man runt 500 små och stora investerare bakom sig och mer komjölk än getmjölk.

 Malin Jakobsson är VD på Dalspira.
Malin Jakobsson är VD på Dalspira. FOTO: Anders Ingvarsson

VD:n Malin Jakobsson står i vita mejerikläder och lagar en pastör inne i mejeriet i utkanten av Färgelanda.

– Jag är verkligen ingen mekaniker, men man får göra lite allt möjligt i ett företag som detta, sälja, fixa och se till att sakar och ting flyter på.

I rummet intill pressar Ulrika Svensson getost. Hon är en av femton anställda i Dalsspira där mycket av osttillverkningen fortfarande är ett hantverk.

– Vi måste klara både hantverket och att vara en effektiv industri för att bli lönsamma.

Den senaste tiden har fokus varit just på att skapa effektivitet och minska kostnader per liter mjölk.

 Eva Bryntesson packar getmjölk och getyoghurt - produkter som nu säljs över hela landet.
Eva Bryntesson packar getmjölk och getyoghurt - produkter som nu säljs över hela landet. FOTO: Anders Ingvarsson

Val: satsa eller lägg ned

Det var Malin Jakobssons mamma, Carina Alexandersson, som började hålla getter och tillverka getost hemma på gården. För tolv år sedan byggde hon ett lite större mejeri för getmjölk och getyoghurt. Sex år senare fick getterna flytta till en annan gård. Att både mjölka och processa mjölken blev för mycket jobb. För tre år sedan stod man inför valet att antingen satsa eller lägga ner.

– Det var jättetufft ekonomiskt men vi hade brutit mark för getmjölken och kände att vi ville investera eftersom vi hade fått ett avtal med Ica centralt, något som var helt avgörande.

För att klara en satsning på ett större mejeri skulle de även processa komjölk för den lokala marknaden. Enbart getmjölk skulle bli en för liten hantering.

– Vi hade ett möte med 25 bönder i bygden och lite senare hade vi en lista på 40 som var intresserade. Vi kom förstås rätt i tiden när mjölkpriset var lågt hos Arla.

 Halloumi är en skyddad beteckning - så här görs hallouget och på komjölk kooloumi.
Halloumi är en skyddad beteckning - så här görs hallouget och på komjölk kooloumi. FOTO: Anders Ingvarsson

”Ska betala bättre än Arla”

Malin Jakobsson betonar att Dalsspira inte är en konkurrent till Arla utan ett komplement.

– Vi ska betala lite bättre men vi kan aldrig ersätta Arla.

Att finna intresserade mjölkbönder var inget problem. Men en satsning skulle kräva pengar Dalsspira inte hade.

– Siffrorna i våra bokslut var inte jätteroliga. Då hörde Mats Ekberg, som arbetar med att sätta företag på börsen av sig, och hade en idé.

Idén var att försöka sig på en börsnotering och den vägen hitta riskkapital. En föremission med målet att få in två miljoner kronor på två veckor gav en rivstart.

– Vi fick in fyra miljoner kronor på en vecka. Intresset fanns – mycket här i Dalsland, säger Malin Jakobsson som flera gånger betonar vikten av det lokala engagemanget i bygden.

– Vi känner att vi har hela Dalsland bakom oss, man vill det ska gå bra för Dalsspira.

 Vd,n Malin Jakobsson blandar chefsjobbet med arbete i produktionen. Dalsspira gick till börsen med sin getmjölk och ser möjligheter med att vara ett noterat företag.
Vd,n Malin Jakobsson blandar chefsjobbet med arbete i produktionen. Dalsspira gick till börsen med sin getmjölk och ser möjligheter med att vara ett noterat företag. FOTO: Anders Ingvarsson

LÄS MER: Handeln höjer mjölkpriset i butik

Turné för att locka investerare

Företaget tog kontakt med Aktietorget, pluggade noteringsavtal och aktieregler och Malin Jakobsson fick som vilken it-företagare som helst ge sig ut på en ”road-show” och snacka mjölk och mejeri för att locka investerare. Börsintroduktionen lyckades, men det har varit si och så med lönsamheten. Ändå ser Malin Jakobsson börsintroduktionen som avgörande.

– Det handlar inte bara om pengar utan om att vi fått in så mycket kunskap via våra aktieägare.

Efter två tuffa år har mejeriet i Färgelanda fått ordning på flöden och produktion och satsar nu allt mer lokalt. Getprodukter säljs nationellt men den lokala marknaden för komjölk som omfattar Dalsland och Bohuslän är nödvändig för att få lönsamhet. Samtidigt ska man betala lite bättre för mjölken – ett syfte som funnits med sedan starten.

Kan inte det vara svårt att förena merbetalning för mjölken med börsens krav på vinst?

– Vi har definitivt ett krav att visa resultat. Men att betala bönderna lite bättre är grunden i vår affärsidé – den kan vi inte tumma på, säger Malin Jakobsson.

LÄS MER: Arla lanserar småskaliga hantverksostar

Mål att öka försäljningen

Däremot måste Dalsspira öka försäljningen – något man understryker i senaste kvartalsrapporten. Målet nu är att få den vanliga mjölken mer lönsam och göra getmjölksprodukterna mer kända.

– Vi har gått back i två år men känner att vi är på rätt väg. Vi har stort stöd av ägare och styrelse för det arbete vi gör.

Fakta Dalsspira mejeri AB:

Börsnoterat på Aktietorget sedan december 2015.

Tillverkning: Get- och komjölkprodukter. Företaget har åtta leverantörer av komjölk varav sju är splitleverantörer som levererar resten till Arla, samt en producent av getmjölk.

Huvudägare: Mikael Olsson, företagare i Färgelanda, med nära 20 procent av aktierna.

VD: Malin Jakobsson.

Omsättning: 24 miljoner kronor (2017).

Resultat: -4,3 miljoner kronor (2017).

Antal anställda: 15.

LÄS MER: Stekande åtgång på Filips FilloumiLÄS MER: Killinggänget gör jobbet roligare på getgården (LRF Premium)

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen