Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 8 oktober 2012

Branschorganisation vill höja äggpriset med 1:75 kronor

På grund av dyrare foder behöver producenterna kompenseras med 1:75 per kilo ägg, menar branschorganisationen Svenska Ägg. Samtidigt tycker producenterna att packerierna har varit för svaga i förhandlingarna med handeln.

FOTO: Ann Lindén

Svenska Ägg kräver en ordentlig prishöjning i handeln för att kompensera de höga foderpriserna som slår mot alla typer av äggproduktion. Det dyrare värphönsfodret motsvarar 1:50 per kilo ägg och dyrare unghöns ytterligare en 25-öring, enligt verksamhetsledare Astrid Lovén Persson. Beräkningen avser konventionellt producerade ägg.

Håkan Burlin, VD för packeriet Stjärnägg, talar om en dramatisk kostnadsutveckling sedan april. Den slår olika mot producenterna beroende på vilken bindningstid de har för sina foderpriser. Han påpekar att producenterna redan har kompenserats tre–fyra gånger under året.

Det är något som Lennart Andersson, ordförande i Svenska Äggs producentråd, anser är en sanning med modifikation. Han menar att packerierna har varit för svaga i förhandlingarna med dagligvaruhandeln, bland annat misslyckades de med att utnyttja situationen i våras då det var äggbrist i Europa.

– Vi kan inte förstå att det ska vara så svårt. Av den höjning som Ica gjorde i mitten av september gick ungefär en tiondel till producenterna och det är alldeles för dåligt. Fodret står för 60 procent av kostnaden när man tar fram ägg så det är klart att vi måste få kompensation, säger Lennart Andersson.

Svensk äggproduktion har stadigt ökat med ungefär 5 procent per år och försäljningen av färska ägg ligger kvar med en inhemsk andel på över 90 procent.

Både Axfood och Ica öppnar nu för ytterligare förhandlingar. Kedjorna deklarerar också att de inte tänker sälja annat än svenska ägg.

– Det finns en stark vilja bland svenska konsumenter, precis som med mjölken, att fortsätta köpa svenska ägg. Om leverantörerna vill höja priset får de lägga fram sina skäl och så får vi förhandla och se var vi hamnar, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood.

Relaterade artiklar

Till toppen