Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 23 april

”Det känns inte som om kommunen mönstrar mig längre”

I Surahammar har kontakterna mellan lantbrukare och kommunen blivit mycket bättre. Hellen Wistrand, fårbonde och turismföretagare, har positiva erfarenheter. Numera talar livsmedelsinspektören om när hon ska komma och räkningen skickas först efteråt.

 Hellen Wistrand vänder sig gärna med frågor till kommunen, men tar även hjälp av företagarkolleger.
Hellen Wistrand vänder sig gärna med frågor till kommunen, men tar även hjälp av företagarkolleger. FOTO: Hellen Wistrand

Hellen Wistrand startade sitt företag Ulvsbomuren Vildmark och Lantliv för 15 år sedan. Hon erbjuder bread and breakfast med middag och aktiviteter, har får och säljer skinn och lammlådor. Myndighetskontakterna är många och tar mycket tid och energi.

– Som tur är upptäcker man först efter hand hur mycket regelverk det är att förhålla sig till. Hade jag fattat det när jag var ny hade jag nog inte orkat hålla ut, säger hon.

Surahammar arbetar efter Rättviksmodellen

Och som tur är fungerar kontakten med kommunen, som kollar allt som har med livsmedelshantering och vatten att göra, mycket bättre än tidigare. Surahammar har anammat Rättviksmodellen, vilket innebär att man ser sig som ett bollplank för företagen, aviserar sina besök i förväg och tar betalt först i efterhand för utfört arbete.

– Jag har en jättebra dialog med livsmedelsinspektören på kommunen. Det känns inte alls som att de kommer ut för att förhöra och mönstra en, som jag upplever att det kunde vara förut, säger Hellen Wistrand.

Måste inte ha alla finesser

Hon lagar all mat till gästerna i sitt eget kök och måste givetvis följa föreskrifterna och exempelvis inte ha potatisen bredvid det råa köttet i kylen. Men hon måste inte ha alla finesser, som till exempel en extra personaltoalett.

– Många kommuner kräver ett fullödigt restaurangkök även för en liten verksamhet som min, annars får man knappt bre en macka. Det snedvrider konkurrensen när kommunerna behandlar sina företagare olika, säger Hellen Wistrand.

Fakta: Tänk på detta i kontakten med myndigheterna

1. Börja alltid ett möte med att få grepp om situationen. Fråga vad som ska kontrolleras, hur lång tid besöket beräknas ta och om någon avgift kommer att tas ut. Begär att få tillkalla en extra person som stöd om du behöver det.

2. Bidra så gott du kan och undvik att gå i konfrontation.

3. Se till att få resultatet av inspektionen redovisat.

4. Kontakta myndigheten direkt om du får skriftlig information eller ett beslut som du inte förstår.

5. Ta alltid hjälp med hur du bör gå vidare i ett ärende som har kört fast eller där du och myndigheten är oeniga. 

6. Acceptera aldrig ett strafföreläggande utan att först ha kontaktat ett juridiskt ombud som kan förklara innebörden och konsekvenserna.

Tidskrävande att lära sig allt

Men trots att samarbetet med kommunen löper på smidigt tar det mycket tid att försöka följa reglerna. När hon skulle skriva den femåriga vattenplanen nyligen satt hon uppe och läste myndighetstext på nätet flera nätter i rad.

– Alternativet vore att ta hjälp. Det finns ju hur mycket konsulter som helst men de kostar skjortan, säger hon.

Önskar att olika kontakter kunde samordnas

Nu hoppas hon att även andra myndighetskontakter ska bli bättre, till exempel med länsstyrelsen.

– Jag har tre olika kontakter på länsstyrelsen – en som kollar att betena är avbetade, en annan som kollar att djuren mår bra och en tredje som ser efter att stalldagboken är ifylld. Jag bad personen som kollade djuren att ta dagboken också när han ändå var här, men det gick inte. Helt sjukt, det borde gå att samordna.

LÄS MER: Gör rätt – gör som RättvikLÄS MER: Blåbärsodlare och professor hyllades på LRF-stämma

Fakta: Rättvikmodellen

Bygger på att avgifter debiteras först efter utförd kontroll och utifrån faktiska kontrolltimmar.

Kontrollerna utgår från en gemensam diskussion med företagarna och man försöker lösa eventuella problem genom dialog. 

Modellen togs fram för cirka tio år sedan när Rättvik började förändra sitt tillsynsarbete.

Fler kommuner har tagit efter, bland andra Gotland, Norrköping och Surahammar. 

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen