Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 8 november

Digitala satsningar viktigare för matexporten

STOCKHOLM

Mer förädling av livsmedlen, större närvaro av svenska varumärken i sociala medier och marknadsföring på flera språk ska bana väg för svenska livsmedel internationellt.

 Den svenska livsmedelssäkerheten, god djurvälfärden med låg antibiotikaanvändning samt klimatets betydelse för smaken hos svenska frukter och grönsaker ska lyftas.
Den svenska livsmedelssäkerheten, god djurvälfärden med låg antibiotikaanvändning samt klimatets betydelse för smaken hos svenska frukter och grönsaker ska lyftas. FOTO: Arkiv

Under det stora exportmötet i Stockholm på tisdagen presenterade Livsmedelsföretagen, Li, en ny rapport som bland annat innehåller förslag på åtgärder.

Enligt rapporten är andelen utlandsförsäljning av den totala omsättningen i den svenska livsmedelsnäringen omkring 30 procent, vilket är lågt jämfört med andra blågula industrigrenar där andelen är ofta är cirka 70 procent.

Vodka, kaffe, mejeriprodukter och andra förädlade livsmedel står för två tredjedelar av den total svenska livsmedelsexporten.

Större närvaro utomlands

Ökad förädlingsgrad, ökad närvaro i form av möten och delegationsresor, regelförenklingar, mer samarbete och fler exportfrämjande personer på plats på olika marknader runtom i världen, är några av Li:s förslag.

Fredrik Fexe, vice VD vid halvstatliga Business Sweden, betonade att det gäller att jobba nytt och annorlunda för att nå ut i världen. Om inköpare på den globala marknaden ska nappa på svenska produkter gäller det bland annat att integrera budskapen kring varumärken i sociala medier.

Mässor räcker inte

– Inköpsprocessen blir mer och mer digital. Det är på väg ut att mötas på mässor, sade han.

Ännu ett exempel på ansträngningarna för att stärka försäljningen av svenskproducerad mat till utlandet är en ny broschyr från Jordbruksverket. Informationsmaterialet är på engelska och belyser svensk jordbruks- och livsmedelsproduktion.

Broschyren tar upp bland annat upp den svenska livsmedelssäkerheten, den goda djurvälfärden med dess låga antibiotikaanvändning samt klimatets betydelse för smaken hos svenska frukter och grönsaker.

Materialet, som även ska översättas till tyska och kinesiska, kommer att användas redan i januari under konsumentmässan Grüne Woche i Berlin.

Läs mer: LRF Premium. Trögt för svensk livsmedelsexportNytt åtgärdspaket för ökad konkurrenskraftIkea ska sälja in svensk mat på mässa

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen