Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 februari

Eko och vego bromsade in hos Axfood

Dagligvarukoncernen Axfood med kedjorna Willys och Hemköp redovisar en något lägre ökningstakt för både ekologiskt och vegetariskt under 2018 jämfört med föregående år.

 Ekologiskt och vegetariskt går ner enligt Axfoods redovisning.
Ekologiskt och vegetariskt går ner enligt Axfoods redovisning. FOTO: Mats Lundqvist

Axfood har som strategiskt hållbarhetsmål att den ekologiska andelen av den totala livsmedelsförsäljningen ska vara 10 procent 2020. Under 2018 var andelen 6,6 procent, vilket var en marginell nedgång från 6,8 procent 2017.

Kommer köpa mer

Enligt en undersökning som Sifo Kantar har gjort på uppdrag av Axfood tror dock 25 procent av svenskarna att de kommer att köpa mer ekologisk mat under 2019.

Avmattning även för vego

Försäljningen av kylda och frysta vegetariska varor gick fortsatt starkt i fjol och ökade med 22 procent. Det var ändå en avmattning från 29 procent föregående år.

Andelen Kravmärkt kött av den totala köttförsäljningen var oförändrat 3,9 procent.

Fjärdedel hållbart

Av bokslutet framgår vidare att Axfoods ekomål om 10 procent nu ingår i ett nytt mål, där andelen hållbart certifierade varor ska uppgå till minst 25 procent 2025. Med hållbart avses produkter som förbättrar miljö, djurvälfärd och/eller sociala förhållanden.

Jobbar mot bekämpningsmedel

Ytterligare ett nytt mål är att en förbudslista som koncernen har tagit fram över ämnen som är förbjudna vid produktion av frukt och grönt inom EU ska bli branschstandard senast nästa år.

Bolaget har under ett antal år arbetat för att leverantörer av frukt och grönt utanför unionen inte ska använda bekämpningsmedel med sådana ämnen.

Siffror uppåt

Axfood förbättrade både omsättning och vinst under 2018. Nettoomsättningen uppgick till 48 085 miljoner kronor, vilket var en ökning med 4,6 procent. Rörelseresultatet ökade med 7,4 procent till 2 025 miljoner kronor.

LÄS MER: Eko ökade mindre än väntat – nu är vego i fokus

Relaterade artiklar

Till toppen