Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 4 november 2017

Ekologiskt och färdighackat trendar i grönsaksdisken

Svenskodlat, ekologiskt och färdiga sallader tar större plats i butikernas allt större grönsaksdiskar. Men enbart svenskt räcker inte som argument, visar en färsk rapport från SLU.

Författarna bakom rapporten ”Framtidens grönsaksdisk” ser stora möjligheter för svensk grönsaksodling om man klarar att leverera vad handeln och konsumenterna vill ha.

 Grönsaksdisken växer och mer ligger förpackat i små påsar. Fredrik Fernqvist ser en klar möjlighet för svenska odlare.
Grönsaksdisken växer och mer ligger förpackat i små påsar. Fredrik Fernqvist ser en klar möjlighet för svenska odlare. FOTO: Anders Ingvarsson

– Konsumenterna vill ha mera variation, flera sorters kål och rotsaker och mera smakrika grönsaker. Och man vill ha mer ekologiskt, säger Fredrik Fernqvist på SLU Alnarp som tillsammans med Caroline Göransson på LRF Konsult står bakom rapporten.

Fakta: Fem starka trender

– Hälsa – en megatrend

– Vegetarisk mat

– Ursprung och eko

– Bekvämlighet

– Smak och variation

Rätt i säsong

De har frågat samtliga makthavare inom handeln, grossistföretag och i producentorganisationer om hur de tror grönsaksdisken kommer att utvecklas. Flera saker är tydliga:

Framtidens grönsaksdisk blir större och innehåller fler och nya sorters kål och rotsaker, mer smakrika grönsaker och kanske mer som ligger rätt i säsong. Den innehåller också mera färdighackade och strimlade grönsaker förpackade i små bekväma plastpåsar.

 Eko slår ofta ursprung i grönsaksdisken.
Eko slår ofta ursprung i grönsaksdisken. FOTO: Anders Ingvarsson

Ökningen drivs av en stark hälsotrend. Minst lika stark är den ekologiska trenden. Och det är en utmaning för svenska odlare.

– Handeln säger att ett problem är att svenska odlare inte klarar att leverera så mycket ekologiskt som butikerna skulle kunna sälja. Där finns en utmaning att möta den efterfrågan som redan finns, konstaterar Fredrik Fernqvist.

Betalar för bekvämlighet

För i valet mellan konventionellt svenskt och ekologiskt är ofta ekogurkan och ekopotatisen vinnare. Även om den är importerad.

Grönsaksdisken i en butik i Lomma med ett stort och rikt grönsakssortiment är inget undantag från ekotrenden. Den Kravmärkta gurkan är spansk.

 Bekväm hälsomat. Kålrot och kål på nytt sätt - strimlad och färdigt att äta. Mer trendigt än så blir det knappast.
Bekväm hälsomat. Kålrot och kål på nytt sätt - strimlad och färdigt att äta. Mer trendigt än så blir det knappast. FOTO: Anders Ingvarsson

Samma butik är tydlig med en annan stark trend: Bekvämlighet – alltså att Medelsvensson gärna betalar för att spara tid i köket. Färdiga salladsmixer, flera med olika kålsorter och rotsaker har gott om plats.

– Det ökar jättemycket och grönsaksförsäljningen går jättebra, säger Caroline Skoglund, butikens grönsaksansvarige.

Ska svenska odlare möta konsumenternas krav behövs mera eko, nya sorter, ökad variation och troligen mer förädling är slutsatser man kan dra av rapporten. Fortfarande blir dock priset viktigt för många. Som vanligt finns det inte en trend utan flera.

”Potatis är bra mat”

En intressant utveckling man pekar på är att försäljningen av matpotatis vänt upp efter en lång nedgång.

– Potatis är bra mat och de dieter som uteslöt potatis är nog på väg bort. Dessutom finns nu fler och modernare sorter samt bra förpackningar, säger Fredrik Fernqvist.

Grönsaksdiskens vinnare och förlorare

Vinnare:

– Tomater, framför allt mer smakrika

– Gurka

– Rotfrukter

– Kål

– Sallad i påse

– Färska baljväxter

Förlorare:

– Isbergssallad

– Salladskål

Relaterade artiklar

Till toppen