Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 26 november 2019

Ekomjölken tappar fart på marknaden

Försäljningsnedgången för den ekologiska mjölken fortsätter. Tappet är större än för mjölk i stort. Nu kampanjar branschen för att få fart på försäljningen av ekomjölk igen.

 Anna-Karin Karlsson, affärschef Färskvaror på Norrmejerier.
Anna-Karin Karlsson, affärschef Färskvaror på Norrmejerier. FOTO: Pressbild

Försäljningen av ekomjölk steg stadigt fram till 2016 då siffrorna började vika nedåt. Enligt en sammanställning av kassastatistik från de stora livsmedelskedjorna har försäljningen av ekologisk mjölk minskat med 8,3 procent det senaste året mätt i volym. Tappet året innan var 5,3 procent. Motsvarande siffror för hela varugruppen Mjölk, inklusive eko, är en nedgång på 0,7 procent respektive 2,4 procent, visar siffror från marknadsinstitutet Nielsen.

”En jätteutmaning”

Samtidigt har produktionen av ekomjölk ökat stadigt i Sverige sedan 2014. Invägningen uppgick i fjol till 465 000 ton vilket är en ökning med 50 800 ton jämfört med 2017. Det visar siffror från SCB som innebär att knappt 17 procent av den svenska mjölkproduktionen var ekologisk 2018.

Utvecklingen för den ekologiska mjölken oroar branschen som jobbar med att få konsumenterna att hitta tillbaka.

– Det är en jätteutmaning med tanke på att vi nu har ett överskott av ekologisk mjölk. Vi tar emot ekomjölk som vi kanske inte behöver samtidigt som vi har mjölkbönder som ställt om och nu inte vet om de ska eller vill gå tillbaka till konventionellt, säger Anna-Karin Karlsson, affärschef Färskvaror på Norrmejerier.

Hon pekar på att vissa konsumenter har valt andra alternativ som till exempel växtbaserat medan andra kunder tycker att ursprung och lokalproducerat är viktigast.

– Nu har röster som Organic Sweden och Krav börjat prata om ekologiskt ur ett hållbarhetsperspektiv. Konsumenterna är intresserade av frågorna men verkar ännu så länge inte tycka att ekologiskt matchar upp till det, av någon anledning.

Arla har startat eko-kampanj

Den vikande försäljning av ekomjölken har fått marknadsledande Arla att investera 13 miljoner kronor i kampanjen Eko netto noll, där hela det ekologiska mejerisegmentet klimatkompenseras.

Huvudmålet är att minska utsläppen av växthusgaser med 30 procent per kilo mjölk under kommande årtionde, bland annat genom åtgärder ute på gårdarna som ändrad fodersammansättning och gödselhantering, god djuromsorg och minskad bränsleanvändning och energibesparande projekt. Dessutom ska fler träd och växter bevaras och planteras för att absorbera koldioxid och öka den biologiska mångfalden.

– Det har visat sig att det framförallt är miljöfrågan eller djuromsorgen som får konsumenten att välja eko, snarare än klimatfrågan. Nu hjälper vi till genom att göra bättre ifrån oss på våra egna gårdar, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla.

Kampanjen startade i september och ska rulla under hela 2020.

LÄS MER: Dämpat fall för ekologiskt i handeln

FAKTA: Ekomjölk försäljning (rullande tolvmånaderstal)

Volym liter tusentalförändring procent

2017: 96 300

2018: 91 187- 5,3

2019: 83 622- 8,3 (tom v.36)

Värde kronor tusental

2017: 1 193 448

2018: 1 186 001- 0,6

2019 1 117 812- 5,7 (tom v. 36)

Källa: Nielsen ScanTrack w3619, DVH Totalt

Relaterade artiklar

Till toppen