Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 8 maj 2018

Eleverna övar all körning – i alla väder

TÖREBODA.

FILM. Regionens naturbruksgymnasier i Västra Götaland satsar 30 miljoner kronor på simulatorer och ska samtidigt avyttra ett 50-tal fossildrivna maskiner. Miljö och säkerhet är de främsta argumenten.

– Simulatorn ersätter maskinen men inte läraren, säger projektledaren Jörgen Holmén.

Se filmen här.

 Björn Strand Olsson från Tidaholm tror att han i första hand kommer att ägna sig åt växtodling i framtiden. Han ägnar många timmar, även efter skoltid, åt att träna körning i simulatorn.
Bild 1/4 Björn Strand Olsson från Tidaholm tror att han i första hand kommer att ägna sig åt växtodling i framtiden. Han ägnar många timmar, även efter skoltid, åt att träna körning i simulatorn. FOTO: Mikael Ljungström
 Säkerhet och miljö är de två främsta argumenten för att satsa på simulatorer i maskinundervisningen på naturbruksgymnasierna, menar lektor Jörgen Holmén som har varit projektledare.
Bild 2/4 Säkerhet och miljö är de två främsta argumenten för att satsa på simulatorer i maskinundervisningen på naturbruksgymnasierna, menar lektor Jörgen Holmén som har varit projektledare. FOTO: Mikael Ljungström
 Bidrag från i första hand Vinnova och Naturvårdsverket har hjälpt Västra Götalands-regionen att finansiera satsningen på naturbruksgymnasiernas simulatorer. Birgitta Losman (MP) är ordförande i regionutvecklingsnämnden och skötte invigningen av Sötåsens simulatorcenter.
Bild 3/4 Bidrag från i första hand Vinnova och Naturvårdsverket har hjälpt Västra Götalands-regionen att finansiera satsningen på naturbruksgymnasiernas simulatorer. Birgitta Losman (MP) är ordförande i regionutvecklingsnämnden och skötte invigningen av Sötåsens simulatorcenter. FOTO: Mikael Ljungström
 Hanna Moberg är andraårselev på Sötåsens lantbruksprogram och kommer från Rabbalshede i Bohuslän där föräldrarna driver en mjölkgård. Hon tycker det är viktigt att komma ut och träna med vanliga maskiner efter att ha lärt sig momenten i simulatorn.
Bild 4/4 Hanna Moberg är andraårselev på Sötåsens lantbruksprogram och kommer från Rabbalshede i Bohuslän där föräldrarna driver en mjölkgård. Hon tycker det är viktigt att komma ut och träna med vanliga maskiner efter att ha lärt sig momenten i simulatorn. FOTO: Mikael Ljungström

På naturbruksgymnasierna Sötåsen, Uddetorp och Svenljunga finns sedan några veckor sammanlagt 24 nyinköpta simulatorer där eleverna får lära sig köra skogs-, jordbruks- och entreprenadmaskiner.

Virtuella maskiner

Satsningen kostar totalt 30 miljoner kronor. Totalt har skolorna nu 38 simulatorer med nästan 400 virtuella maskiner.

Merparten av simulatorerna är Tenstars kombinationsmodell där användaren kan välja mellan 15–16 olika maskintyper och en uppsjö av arbetsmoment.

Elever får mängdträning

Det finns också några simulatorer av specifika fabrikat som John Deere och Komatsu.

– Vi vinner mycket med säkerheten. Det kan inte hända olyckor som det kan göra med riktiga maskiner. Här kan eleverna få en mängdträning innan de ger sig ut i skogen eller på åkrarna, säger lektor Jörgen Holmén som varit projektledare.

Träna efter skolan

Skolorna har som målsättning att varje simulator ska köras 1 500 timmar om året, vilket motsvarar full arbetstid för en person. Eleverna som bor på internaten får även möjlighet att träna efter lektionstid.

Finns det några fallgropar i undervisningen?

– Det är när det finns det avvikelser mellan verkligheten och den simulerade världen som gör det farligt när du börjar köra riktiga maskiner, det man kallar negativ inlärning. Det måste vi vara väldigt medvetna om, säger Jörgen Holmén.

Han betonar att simulatorn ersätter maskinen men inte läraren, även om det i framtiden mycket väl kan komma utrustning där behovet av en fysisk lärare minskar.

Fakta: Sparar många liter diesel

Miljöeffekten av en simulator är endast 3 procent jämfört med en verklig maskin. En tung maskin drar i snitt 8 liter diesel per arbetstimma.

De 38 simulatorerna på Västra Götalands-regionens tre naturbruksgymnasier uppskattas undvika utsläpp motsvarande 1,4 miljoner kilo koldioxid-ekvivalenter under förutsättning att de körs 1 500 timmar per år.

Utbildningens totala miljöpåverkan kan minskas med upp till 30 procent med simulatorbaserad undervisning.

En tumregel är att simulatorn blir lönsam när den inte kostar mer än 10 procent jämfört med den verkliga maskinen. Timkostnaden för en simulator är cirka 10 kronor.

Källa: Tenstar, Naturbruksförvaltningen Västra Götaland

Öva året runt

Simulatorn är till särskild nytta i moment som exempelvis tröskning, plöjning och harvning där det för skolornas del är svårt att ge eleverna ett stort antal verkliga övningstimmar ute på fälten.

– Det är den typen av övningar man har störst nytta av. Med simulatorn kan du träna dem året runt, säger Björn Strand Olsson, andraårselev på Sötåsens lantbruksprogram.

”Ingen jättestor skillnad”

En annan fördel med simulatorrummet är att tio elever kan träna samtidigt. Den som inte känner sig så säker slipper på det sättet bli ”uttittad” av de andra.

– Det är ingen jättestor skillnad mot att köra på riktigt. Men sedan är det viktigt att komma ut och träna i vanliga maskiner, menar Hannah Moberg, som också går andra året på lantbruksprogrammet.

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen