Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 18 juni

Elsa Billgren och LRF uppmanar att köpa svenskt

LRF vill nå en yngre urban målgrupp och anlitar matinspiratörer och influencers i sin kampanj #jagbryrmig.

– Än så länge har vi fått fin reaktion, säger Tove Mellgren, hållbarhetskommunikatör på LRF.

 Tove Mellgren, hållbarhetskommunikatör på LRF.
Tove Mellgren, hållbarhetskommunikatör på LRF. FOTO: Johan Sjöblom

Syftet med kampanjen #jagbryrmig är att få fler att välja svensk mat och kampanjen har pågått under flera år. Men nu väljer LRF att ta ett nytt grepp för att vidga kampanjen och nå en ny målgrupp.

– Inom ramen för den här kampanjen gör vi nu en extra satsning och söker oss till målgruppen millennials. Vi ser att det är viktigt att få unga vuxna att välja svenskt och att ge dem ett förtroende för svenska produkter, säger Tove Mellgren.

Olika profiler medverkar

Några av de profiler som kommer att medverka i kampanjen är Kocken Zeina Mourtada, kocken Catarina König, morgontalkshow-programledaren Klara Doktorow och vintageinspiratören Elsa Billgren.

Så här skriver Elsa Billgren i ett inlägg på Instagram:

Snart midsommar och ett ypperligt tillfälle att verkligen ta reda på hur mycket svenskt vi faktiskt handlar! För det är en annan siffra än vad vi tror. Lantbrukarnas riksförbund listar fem anledningar till att välja svenskt i mataffären och du kan läsa om dem, mina Gotlandsplaner och framtidsspaningar kring mat på min blogg i dag.

FOTO: Instagram

– Elsa Billgren är en livsstilsbloggare med en tydlig hållbarhetsprofil. Men hon är även en ung förälder som gillar matlagning och har stor trovärdighet inom den målgrupp som vi vill nå. Inte minst de som bor i stan men som har en längtan till landsbygden, säger Tove Mellgren.

Egen tolkning

För att nå denna nya och viktiga målgrupp menar Tove Mellgren att det är viktigt att använda sig av de sociala mediekanaler där de unga befinner sig och samarbeta med de influencers – opinionsbildare – som har ett upparbetat förtroendekapital hos de unga. 

– Under några veckor nu så kommer ett gäng influencers och matprofiler att komma ut med material. De har själva fått tolka budskapet utifrån sin egen plattform och vad deras läsare och följare bryr sig om, men kärnan i budskapet är att det är viktigt att välja svenskt när man handlar, säger Tove Mellgren.

Relaterade artiklar

Till toppen