Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 10 juli

Fakturor från oseriösa företag ska alltid bestridas

Det finns ett huvudsakligt råd till den som blivit kontaktad av en telefonförsäljare och i efterhand inser att den mot sin vilja ingått ett avtal – bestrid fakturan.

 Den som känner sig lurad att ha ingått ett avtal ska alltid bestrida alla betalningskrav. Det är ytterst få av de oseriösa företagen som tar ärendet vidare till Kronofogden eller till domstol.
Den som känner sig lurad att ha ingått ett avtal ska alltid bestrida alla betalningskrav. Det är ytterst få av de oseriösa företagen som tar ärendet vidare till Kronofogden eller till domstol. FOTO: Istock

För privatkonsumenten finns ett mer långtgående skydd vid telefonförsäljning. Där finns ett skriftlighetskrav vilket innebär att kunden efter samtalet ska få skriftlig information antingen via brev eller e-post för att då besluta sig om avtalet.

Men detta krav finns inte när ett företag ingår avtal. Samtidigt är det försäljarens skyldighet att informera huruvida den uppringde kontaktas i egenskap av företagare och att vid behov kunna bevisa att så skett.

Tacksamma måltavlor

När det gäller telefonförsäljning mot företag är enskilda näringsidkare mer tacksamma måltavlor än större företag, i synnerhet om det rör sig om äldre personer.

– Mitt intryck är att företagare på landsbygden är hårdare drabbade. Det kan ha att göra med att de bor i områden med ganska låg allmän brottslighet och att de därför inte har samma beredskap, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Varningslistan spelar viktig roll

Genom sin varningslista där oseriösa företag listas spelar Svensk Handel en viktig roll. Det finns en oskriven regel bland kreditupplysningsföretagen om att inte utfärda några betalningsanmärkningar när företaget som driver ärendet är uppsatt på varningslistan.

– Vi försöker balansera kravet på snabbhet med att också skaffa oss ett tillräckligt underlag. Hittills har vi aldrig under alla år haft anledning att ångra någon publicering på varningslistan, säger Per Geijer.

Kan rapportera oseriösa företag

Han rekommenderar företagare att ladda ned appen Säkerhetscenter som bland annat innehåller varningslistan men också ger möjlighet att rapportera företag som man tycker har oseriösa försäljningsmetoder. Appen är tillgänglig för alla registrerade näringsidkare.

När du upplever att ett företag ställer grundlösa krav på dig är huvudregeln alltid att bestrida. Det är sällsynt att oseriösa företag driver ärendet vidare till Kronofogden eller till tingsrätten.

– Att bestrida är inte svårt, det finns en manual på till exempel Svensk Handels hemsida. Däremot ska du inte ringa och ge dig in i någon form av kohandel med företaget, anser Per Geijer.

Lita inte på muntliga löften

Det allra bästa är förstås att man redan när säljaren ringer upp är misstänksam och inte tar några snabba och oövertänkta beslut. Lita inte heller på några muntliga löften om vilka säljaren säger sig samarbeta med.

– Gör aldrig affär med någon som inte ger dig tid att kolla och återkomma, då är det inte seriöst. Det ligger i bluffbolagets DNA att försöka stressa dig, säger Per Geijer.

Lurad? Så bestrider du fakturor

1) Bestrid fakturan skriftligen via brev eller e-post. Ange klart och tydligt varför du bestrider, till exempel att försäljaren har gett dig vilseledande information.

2) Ring inte upp och argumentera om fakturan. Acceptera inga uppgörelser om reducerad slutfaktura.

3) Om företaget skickar fakturan till inkasso bestrider du det nya betalningskravet på samma sätt.

4) Om företaget skickar betalningskravet till Kronofogden kommer du att få brev angående fakturan därifrån. Bestrid även detta brev, annars riskerar du få skulden fastställd.

5) I det här läget kan företaget välja att anmäla dig för en betalningsanmärkning. Dessa registreras hos kreditupplysningsföretag, inte hos Kronofogden.

6) Om företaget driver ärendet vidare hamnar det i tingsrätten. Det är viktigt att innan angivet datum kontakta tingsrätten och meddela varför du bestrider. I annat fall riskerar du att förlora målet genom en så kallad tredskodom.

7) Spara all kommunikation och alla handlingar. Ta papperskopior på all korrespondens via e-post.

KÄLLOR: Kronofogden, Svensk Handel, Vasa advokatbyrå

LÄS MER: Fortsätter att ringa trots säljstopp

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen