Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 22 november 2018

Filips Filloumi hotas av skadestånd

Tillverkaren av den svenska stekosten Filloumi hotas av skadestånd för varumärkesintrång. Det är den cypriotiska stiftelsen bakom varumärket Halloumi som kräver att namnet Filloumi dras tillbaka.

 I juni anställdes Philip Theander som ystmästare. Totalt ystas 220 kilo Filloumi i veckan.
I juni anställdes Philip Theander som ystmästare. Totalt ystas 220 kilo Filloumi i veckan. FOTO: Eva Westin

Brevet från advokatbyrån Kanter i Stockholm kom som en kalldusch för Filip Larsson och Sara Runsten, som driver Stekosterian i Skara.

– Vi förstod från första stund att vi måste backa så fort som möjligt för att det inte ska få oanade konsekvenser. Att sitta i rätten mot de här jättarna är inget man gärna gör, säger Filip Larsson.

Det är en stiftelse på Cypern, Foundation for the Protection of the Traditional Cheese of Cyprus named Halloumi, som via den svenska advokatbyrån varnar Stekosterian från att fortsätta använda namnet Filloumi. Stiftelsen menar att Filloumi och Halloumi är förväxlingsbara.

Snopet

– Vi blev snopna när vi fick det här brevet. Vi har aldrig trott att vi har legat för nära Halloumi. Om det nu är en förväxlingsrisk, som de påstår, så vill inte vi det heller. Vi vill inte att folk ska tro att de äter en Halloumi när de äter vår ost, säger Filip Larsson.

Efter att ha konsulterat en advokat, drog Stekosterian tillbaka varumärkesskyddet för Filloumi. Filip Larsson har också meddelat stiftelsen att Stekosterian med omedelbar verkan upphör med användningen av namnet.

– Vi har hört många mardrömshistorier om processer som håller på länge och drar omkull företag som oss, säger Filip Larsson.

Vill inte riskera konkurs

I varningsbrevet skriver advokaten att stiftelsen anser sig ha rätt att ”…erhålla skadestånd för det intrång som redan har skett.”.

Stiftelsen har avböjt att svara på om de kommer att vidta några ytterligare åtgärder mot Filip Larsson.

Eftersom Stekosterian är en enskild firma, registrerad på Filip Larsson, är det inte bara företaget som hotas om stiftelsen driver processen vidare till domstol. Filip Larsson riskerar att gå i personlig konkurs.

– Det vore en undergång. Vi har vare sig tid, resurser eller energi till att ta en sådan strid.

Nu fokuserar han och Sara Runsten på att hitta på ett annat namn till stekosten.

– Vi engagerar våra följare på Instagram i detta och hoppas komma ut ur denna process starkare än vad vi var innan.

Bakgrund

Halloumi är en traditionell cypriotisk ost som tillverkas av får- och getmjölk, ibland blandat med komjölk. Osten kan stekas, grillas eller friteras utan att smälta. Foundation for the Protection of the Traditional Cheese of Cyprus named Halloumi är en stiftelse, grundad av cypriotiska Halloumiproducenter, med syfte att skydda varumärket Halloumi. Stiftelsen menar att namnen ”Filloumi” och ”Halloumi” är för lika både visuellt och till uttal. Därmed anser stiftelsen att Filloumi utgör ett varumärkesintrång.

Stekosterian i Skara har sålt stekost under namnet Filloumi. Försäljningen har mestadels skett från en matvagn, som Filloumiburgare, på festivaler och evenemang.

Omsättningen 2017 var 300 000 kronor och målet för 2018 är 1,5 miljoner kronor.

Namnet Filloumi är varumärkesskyddat hos Patent- och registreringsverket. I och med hotet om skadeståndskrav har Stekosterian dragit tillbaka sitt varumärkesskydd för Filloumi.

LÄS MER: Stekande åtgång på Filips FilloumiLÄS ÄVEN: Börsnotering lockade investerare till lokalt mejeri

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen