Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 11 maj 2019

”Fler väljer bättre kött och då står sig det svenska bäst”

Isabel Moretti har jobbat länge med lantbruksfrågor, men som VD för Svenskt Kött är hon fortfarande färsk – sedan januari 2019 basar hon för att utveckla den svenska köttnäringen.

 Isabel Moretti, VD Svenskt Kött.
Isabel Moretti, VD Svenskt Kött. FOTO: Henrik Berglind-Dehlin

Vad har varit svårast i jobbet hittills?

– Att hitta sin roll. Det ryms många organisationer och arenor inom Svenskt Kött och det gäller att var och en vet vad den ska göra. Det har handlat mycket om samordning och veta vad uppdraget är, så att vi blir effektiva.

Vad har varit roligast?

– Det går väldigt bra för det svenska köttet. Vi har aldrig haft så högt förtroende från konsumenter som just nu, både vad gäller bonden och produkten.

Fakta: Isabell Moretti

Hemort: Född i Karlskoga, bor i Skogås söder om Stockholm.

Ålder: 46.

Familj: Sambo och tre barn.

Bakgrund: Utbildad till agronom. Tidigare chef för miljöenheten på LRF, jobbade 10 år inom EU-kommissionen, EU-parlamentet samt Regeringskansliet med miljö- och jordbruksfrågor.

Fritid: Har tre barn… Annars vara ute i skogen, umgås med familj och vänner.

Vilka är de största frågorna för svensk köttnäring just nu?

– Handlar om att få in de svenska köttråvarorna i de offentliga köken och i restaurangnäringen. Svenskar är bra på att köpa svenskt kött privat, men när det gäller bespisningar och restauranger finns inte lika bra koll. Där finns inte möjligheten för konsumenten att välja eller bli informerad i samma utsträckning. Vi tänker fortsätta bearbeta grossister och restaurangnäringen och visa dem att konsumenterna vill veta var köttet kommer ifrån.

Att välja vegetariskt anses ofta mer hållbart i debatten, hur ska Svenskt Kött bemöta det?

– Många frågar just om det och är oroliga. I våra konsumentundersökningar ser vi att andelen av befolkningen som anger att de till fullo är vegetarianer eller veganer minskar. Många av dem som äter kött gör det dock mer sällan, men väljer då bättre kött och här står ju sig det svenska köttet bäst. Totalen minskar, men andelen svenskt ökar alltså.

– Jag tror det är en förflyttning som sker. Många vill visa att de tar ställning inte bara genom att välja vegetariskt, för där går det också att vara ohållbar genom till exempel avokado och mandel. Jag hoppas det handlar om att människor har mer kunskap och är mer pragmatiska, det viktigaste är ju egentligen hur maten produceras snarare än om den är vegetarisk eller inte.

Vilka är de största imageutmaningarna för köttnäringen – djurhållningsfrågor eller klimat och miljö?

– Det är dubbelt så många som ser frågorna kring klimat, miljö och hållbarhet som viktigast jämfört med djuretiska frågor. Av dem som väljer bort kött, är det åtta procent som gör det av djuretiska skäl. Ställningstagandet att inte äta kött på grund av att djur dödas är svårt att påverka, men när det gäller attityder grundade i hållbarhetsfrågor har vi möjlighet att göra någonting. Vi vill visa att Sverige har den mest klimat- och miljösmarta köttproduktionen i världen.

Svenskt Kött

Branschorganisation som ägs av LRF och ett antal organisationer inom svensk köttproduktion. Bildades i sin nuvarande form 2010, föregångaren hette Svensk Köttinformation.

Svenskt Kött arbetar för att främja konsumtion av svenskproducerat kött genom opinionsbildning. Viktiga frågor är offentlig upphandling, hållbarhetsperspektiv och antibiotikaresistens.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen