Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 25 december 2019

Från bonde till bondeinfluencer

Joacim Rickling är spannmålsodlaren på upplandsslätten som blev känd genom Bonde söker fru. Nu delar han med sig av bilder på lantbruket, jakt och familjen till nästan 73 000 följare på Instagram.

 Joacim Rickling och Caroline Kejbert träffades i Bonde söker fru 2017. Dottern Wilda föddes i januari 2019. I samband med programmet gick han från 1500 till 70 000 följare på Instagram.
Joacim Rickling och Caroline Kejbert träffades i Bonde söker fru 2017. Dottern Wilda föddes i januari 2019. I samband med programmet gick han från 1500 till 70 000 följare på Instagram. FOTO: Kristina Hansén

I samband med Bonde söker fru 2017 förändrades Joacim Ricklings liv på flera plan. Dels träffade han Caroline Kejbert som han ett och ett halvt år senare fick barn med, dels växte hans instagramkonto snabbt och lockade till sig en bred skara följare. Instagramflödet anpassar han till de som saknar lantbrukarbakgrund något han tror att vissa kolleger kan tycka ger en förenklad bild av hur det går till att driva lantbruk. Men för Joacim Rickling är det ett sätt att öka medvetenheten om livsmedelsproduktion.

– Man behöver förenkla lite för att följarna ska förstå och inte tycka det är tråkigt. Skulle jag skriva en bibel om hur det går till när man tröskar skulle ju knappt hälften orka läsa.

Reklam via TV och Instagram

Efter TV-programmet fick paret den egna realityserien Bondeparet. Nu har de två säsonger bakom sig och driver även ett aktiebolag med samma namn. Bolaget är ett sätt att hantera sponsorintäkter de får in via TV-program och sina instagramkonton. Joacim Rickling marknadsför bland annat arbetskläder, skinnhandskar och hörselskydd.

– Jag får förfrågningar om att göra reklam för allt från kalsonger till schampo men väljer bara att visa upp produkter jag kan stå för och har användning för.

 Joacim Rickling driver lantbruket tillsammans med sin pappa Jan (bilden) och storebror.
Joacim Rickling driver lantbruket tillsammans med sin pappa Jan (bilden) och storebror. FOTO: Kristina Hansén

Vill visa hela bilden

Joacim Rickling är heltidssysselsatt inom jordbruket och lägger utöver det någon timme per kväll på arbete kopplat till Instagram. Som att ta bilder, uppdatera och svara på kommentarer.

– Ibland är det jobbigt och man vill bara lägga ner men oftast är det kul. Jag kan inspirera andra och visa hur varierande mitt arbete är. Med allt från sådd till att spruta, sprida gödning, skörda och röja snö på vintern.

När programmen han medverkade i visades på TV hade produktionen klippt bort när han körde med sprutan. Men Joacim Rickling vill visa hela bilden av lantbruket i sitt flöde.

– Det är ju så ett modernt lantbruk fungerar och det ska man inte vara rädd att visa upp. Skulle någon reagera får man väl ta den smällen.

Fakta: Joacim Rickling

Ålder: 28 år

Familj: Caroline Kejbert och dottern Wilda, ett år. Pappa, mamma, bror och syster.

Lantbruk: Drivs ihop med familjen. Brukar 630 hektar med spannmål, vallfröodling och sockerbetor. Skog.

Instagram: joacimrickling

Tips: Så blir du en bondeinfluencer

· Ha bra kvalitet på bilderna. Gärna färgstarka, men inte röriga med för många saker i fokus.

· Skriv fyndiga bildtexter, till exempel med rim. Men det är bra att visa en seriös sida också.

· Tänk igenom flödet och ha en bra mix av motiv fotade i varierade miljöer.

· Lägg upp storys, det vill säga filmklipp som visas på kontot under begränsad tidsperiod.

· Få följarna att känna sig inkluderade genom att svara på kommentarer.

LÄS MER: Hela listan – så vet du att du är bonde

Relaterade artiklar

Till toppen