Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 9 februari 2018

Fyrhjulingars säkerhet måste bli bättre

Det borde gå att göra fyrhjulingar säkrare, även i Sverige, om viljan finns, skriver Kerstin Davidson i veckans ledare.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Kerstin Davidson vill se höjd säkerhet för fyrhjulingar, främst i form av vältskydd.
Kerstin Davidson vill se höjd säkerhet för fyrhjulingar, främst i form av vältskydd.

Fjolåret var ett mörkt år i fråga om olyckor med fyrhjulingar, det berättade vi i förra veckans Land Skogsbruk. Facit för 2017 blev sju dödsolyckor.

Den terränggående fyrhjulingen är ett smidigt och användbart arbetsredskap på lantbruk och skogsgårdar. Men fordonssäkerheten lämnar en del övrigt att önska. I en rapport som Trafikverket publicerade 2013 konstaterades att nio av tio olyckor med fyrhjulingar var singelolyckor. Sju av tio som omkommit hade fått fordonet över sig.

Verket hade samlat berörda branscher för att enas om en gemensam strategi för att minska olycksriskerna. Bland annat diskuterades ett lagkrav på skyddsbåge. En skyddsbåge har den fördelen att den hindrar fyrhjulingen från att hamna upp och ner. Det skulle minska antalet dödsfall och allvarliga olyckor.

Men parterna lyckades inte komma överens. Såväl Trafikverket som LRF och SLU-forskare förordade skyddsbåge medan bland andra ATV-föreningen, en organisation för nöjesåkare, var emot. De kommande fyra åren omkom sammanlagt 18 människor i olyckor med fyrhjulingar, antalet allvarliga olyckor och tillbud oräknade.

Sommaren 2016 ställde riksdagsledamoten Emma Wallrup, (V), en fråga till dåvarande infrastrukturministern Anna Johansson, (S). Avsåg statsrådet att ta initiativ för att förbättra fyrhjulingars fordonssäkerhet, undrade hon. Bakgrunden var att tre personer förolyckats inom loppet av en vecka.

Nej ministern tycktes inte ha några egentliga planer, att döma av det ganska intetsägande svaret. ”Berörda myndigheter tittar på frågan”, konstaterade Anna Johansson.

Och medan myndigheterna ”tittat på frågan” har alltså ytterligare sju dött, flera av dem fastklämda under sina fyrhjulingar.

Märkligt nog har inte ens LRF en policy med krav på vältskydd på fyrhjulingar, enligt Anders Drottja, förbundets arbetsmiljöansvarige tjänsteman, som intervjuas i förra veckans Land Skogsbruk. Det borde vara en sak för LRF att driva.

I Israel har man haft lagkrav på störtbåge i över 25 år. Delstaten Victoria i Australien införde ett sådant 2016, då fyrhjulingar är inblandade i 28 procent av dödsolyckorna på lantbruken i regionen.

Det som kan göras i Israel och Australien borde också vara möjligt i Sverige. Frågan är värd att tas på stort allvar.LÄS MER: Mörkt år med många fyrhjulingsolyckor

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen