Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 21 februari 2019

Gårdsfisk vill växa med fler gårdar

Företaget Gårdsfisk med landbaserad fiskuppfödning har tecknat sitt första kontrakt med en extern gård. Planen är att öka expansionstakten.

 Johan Ljunquist, VD och grundare och Gårdsfisk i Skåne.
Bild 1/2 Johan Ljunquist, VD och grundare och Gårdsfisk i Skåne. FOTO: Rickard Nilsson
 All den odlade fisken ska säljas under det gemensamma varumärket Gårdsfisk
Bild 2/2 All den odlade fisken ska säljas under det gemensamma varumärket Gårdsfisk FOTO: Rickard Nilsson

Gårdsfisk driver ett integrerat land- och vattenbruk i en ombyggd ladugård utanför Kristianstad sedan 2013. I fjol uppgick produktionen till 30 ton fisk.

Maltesholm ansluter

Nyligen blev det klart att Maltesholm, som är belägen i samma kommun, slår följe på den vägen och introducerar fiskodling vid sidan av de befintliga verksamhetsgrenarna. Gården har tillhört släkten Palmstierna sedan 1600-talet. I dag ägs och förvaltas den av Niclas Palmstierna.

– Det här är ett spännande och attraktivt koncept för att skapa föda på ett hållbart sätt. Fisk på land är helt rätt i tiden, säger han.

Tidigare julgransodling

Maltesholm har genom åren haft en lång rad verksamheter. Jord- och skogsbruk liksom vindkraft och jakt är några av de viktigaste i dagsläget. På den mark där det nu projekteras för en ny byggnad för fiskuppfödning har det senast varit julgransodling.

Första fisken till jul

Byggstart är planerad till våren och premiär för försäljningen av fisk lagom till jul.

– Det här är ett jättesteg för oss och för svensk fiskproduktion. Det är glädjande att Maltesholm vill gå vidare med vår vision om hållbar livsmedelsförsörjning, säger Johan Ljungquist, VD för Gårdsfisk och grundare av företaget tillsammans med Mikael Olenmark Desalles.

Många intresserade

Investeringen i produktionsanläggningen uppgår till omkring fem miljoner kronor. Gårdsfisk har enligt Johan Ljungquist kontakt med ett stort antal lantbrukare som är intresserade av att bedriva landbaserad fiskodling på de egna gårdarna.

– Därför är det så viktigt att vi lyckas väl med den här första externa gården, att vi kan visa att konceptet håller.

Gårdsfisk gemensamt varumärke

Gårdsfisks ambition är kontrakt med tre till fem uppfödare före årets slut och att tio lantbrukare är igång inom tre år. Planen är en såld produktionskapacitet på 2 000 ton till år 2022. All den odlade fisken ska säljas under det gemensamma varumärket Gårdsfisk.

– Vi har sneglat på upplägget hos exempelvis Kronfågel. Det är viktigt att hålla ihop hela kedjan för att bli starkare mot detaljhandeln. Vi får stordriftsfördelar och kan genom samarbete säkerställa leveranssäkerhet om någon gård skulle drabbas av problem. Det är en trygghet både för oss och för handeln, säger Johan Ljungquist.

Finalist i entreprenörstävling

I konkurrens med från början närmare 2 000 affärsidéer tog sig Gårdsfisk i år till final i Swedbanks landsomfattande entreprenörstävling, Rivstart. Företaget missade prispallen men hamnade på delad fjärdeplats, vilket belönades med ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram och en check på 200 000 kronor.

Läs mer: Gårdsfisk har chans på en halv miljon

”En bekräftelse”

Johan Ljungquist konstaterar att företag med anknytning till livsmedel ofta har svårt att hävda sig i sådana tävlingssammanhang.

– Att vi nådde så långt visar att vi är på rätt väg. Det är kunniga människor som ansvarar för urvalsprocessen och jag ser det här som en bekräftelse på att det är viktigt att producera livsmedel på ett hållbart sätt som gagnar en levande landsbygd, säger han.

LÄS MER: LRF investerar i fiskodling

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen