Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 1 juli

”Gilla Gris” ska få unga att inse fläskets fördelar

Unga i Sverige och Danmark ratar fläskkött.

För att åter sätta grisen på matkartan har grannländerna dragit igång inspiriationskampanjen "Gilla Gris", på danska "Glad for gris".

 Den dansk-svenska kampanjen "Gilla Gris" ska få unga vuxna att välja fläskkött i större utsträckning.
Den dansk-svenska kampanjen "Gilla Gris" ska få unga vuxna att välja fläskkött i större utsträckning. FOTO: Mostphotos

Marknadsföringskampanjen för griskött i Sverige och Danmark hade premiär den första juni i år. Bakom satsningen står Svenskt kött och danska Landbrug & Fødevarer.

Ett, för vissa, överraskande samarbete med tanke på att det finns en viss konkurrens mellan ländernas köttproduktion.

– Vi hade inte fått en egen ansökan beviljad utan deras expertis. Visst, Sverige och Danmark är konkurrenter, men ibland får man ingå i oväntade allianser om man vill ha en del i helheten, eller som i vårt fall drygt 17 miljoner kronor av EU-kakan, säger Anders Dalenius, projektledare på Svenskt Kött.

Florerar fördomar

Kampanjen riktar sig till ungdomar mellan 18–29 år, syftet är att, genom inspiration och vägledning om tillagningen, inspirera till att laga god och bra mat med griskött.

Enligt undersökningar är det många unga som inte vet hur man lagar fläskkött, det florerar även många fördomar om produkten.

Blivit otrendigt

Griskött har helt enkelt blivit otrendigt.

 Anders Dalenius, projektledare, Svenskt Kött.
Anders Dalenius, projektledare, Svenskt Kött. FOTO: Svenskt Kött

– Det stämmer att det har blivit så. Köttet har blivit förknippat med den typ av mat som äldre äter, att det är lite tråkigt, vilket inte stämmer alls, säger Anders Dalenius.

– Grisen har även råkat hamna i skymundan av kycklingen. Folk köper till exempel en färdig asiatisk sötsursås och på burken står det ”tillsätt kyckling”. Faktum är att i det asiatiska köket används väldigt ofta fläsk.

Locka med influencers

Målet är att stoppa den minskande konsumtionen av fläskkött i målgruppen. Bland annat genom att tipsa om hur köttet ska lagas och serveras.

– Det vi märkt är att griskött inte är ett förstahandsval för den här målgruppen. Därför ser vi detta som ett smak- och inspirationsprojekt där vi vill nå unga via deras kanaler; influencers, Instagram och Facebook, berättar Anders Dalenius.

Vilken är den största utmaningen med projektet?

– Den största utmaningen med projektet är på samma gång den stora möjligheten. Om griskött inte anses särskilt trendigt eller inspirerande nu, så har vi alla möjligheter att visa hur mycket gott man kan laga med griskött. Köttet är en utsökt smakbärare, vilket kanske inte alla vet.

Hög knorrföring

Att unga vuxna väljer hellre köper hem nötkött i stället för fläskkött tror Dalenius inte har att göra med bilden av att strövande kossor på åkern har en trivsammare tillvaro än grisar.

– Vi tror inte att det har att göra med att folk skulle ha en mer romantiserad bild av kon. I Sverige är vi duktiga på grisnäring och har låg antibiotikaanvändning. Vi har så att säga, en hög knorrföring.

Visa på alternativ

Med tanke på att fläskkött redan är billigare än nötkött, så tror Dalenius inte att priset är avgörande för målgruppen.

– Vi tror inte att det att unga skulle köpa mer griskött om man sänkte priset, det är inte där problemet ligger, eftersom unga som äter kött ofta väljer nötkött, som är dyrare. Det handlar om att visa hur många fantastiska matalternativ med fläskkött.

EU-finansierat

”Gilla Gris”-kampanjen sträcker sig över en treårsperiod och budgeten ligger omkring 3 172 000 euro som fördelas mellan Danmark och Sverige. Cirka 20 procent finansieras av länderna själva, resten av kampanjen medfinansieras av EU-kommissionen via EU:s marknadsföringssystem.

– Beslutat att vi skulle göra detta tillsammans togs redan 2015. Året därpå inleddes ansökningsprocessen. Det har varit en rätt lång process, men sedan första juni är vi äntligen i gång, säger Dalenius.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen