Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 15 augusti

Hantoft: "Stämningen skadar den svenska osten"

Skånemejeriers stämning skadar den svenska osten, anser Åke Hantoft, ordförande i Svensk Mjölk.

– Det är svårt att förstå att en av ägarna kan agera på det viset, säger han.

 Åke Hantoft, ordförande i Svensk Mjölk.
Åke Hantoft, ordförande i Svensk Mjölk. FOTO: Christel Lind

Ända sedan Skånemejerier sålde sitt mejeri till franska Lactalis har det varit bråk i branschföreningen Svensk Mjölk om rätten att använda varumärkena till ostarna Präst, Herrgård och Grevé.

2016 tvistade Lactalisägda Skånemejerier AB med Svensk Mjölk i ett skiljedomsförfarande som kostade nästan 17 miljoner kronor. Skånemejerier ville ogiltigförklara varumärkena, vilket skulle ge alla mejerier rätt att fritt tillverka ostar av Präst-, Herrgård- eller Grevétyp. Men Skånemejerier AB förlorade och för att tillverka ostarna måste man ha licens från Svensk Mjölk som äger varumärkena.

”Olika syn på varumärkena”

Nu går alltså mjölkbönderna i Skånemejerier ekonomisk förening till tingsrätten för att varumärkena ska uppvärderas till över 800 miljoner kronor.

– De olika aktörerna i Skåne har en väldigt olika syn på värdet av ostvarumärkena, säger Åke Hantoft.

– Skånemejerier AB hävdade att de var värda noll. Och nu kommer Skånemejerier ekonomisk förening och hävdar något helt annat, säger han.

Konkurrens eller ej

Bakgrunden till konflikten är i grunden att Skånemejerier och de andra mejerierna har olika syn på hur marknadsföringen av de klassiska ostarna ska skötas. Skånemejerier tycker att varje mejeri ska få kämpa för sina produkter i konkurrens. Arla, Norrmejerier och Falköping vill se en gemensam marknadsföring och höja budgeten från 8 till 40 miljoner kronor per år.

Nu väntar i stället en ny, långdragen och dyr rättslig process innan tvisten om de klassiska ostarna är löst. Under tiden kommer ostvarumärkena Präst, Herrgård och Gréve att ta skada.

– Absolut. Det är svårt att förstå att en av ägarna kan agera på det viset. Mycket svårt att förstå, säger Åke Hantoft.

”Vi utgår från en sund logik”

– Vi utgår från en sund logik att det finns värde i svenska ostvarumärken och att de är omtyckta av både kunder och konsumenter, Herrgård, Präst och Grevé. Vi jobbar för dem för att stärka svensk mjölkproduktion.

Anders Rolfsson, ordförande i Skånemejerier, menar att föreningen inte hade något annat val än att ta rättslig strid eftersom Svensk Mjölk begränsar Skånemejeriers rätt till inflytande över ostvarumärkena.

– Vi får vänta och se vad det här kommer att ha för betydelse. Det viktiga är att allting går rätt till. Det här hade vi inte behövt hamna i, men nu är vi där vi är.

LÄS MER: Skånemejerier befarar att de går miste om 100 miljonerLÄS OCKSÅ: Ordkrig inför Svensk Mjölks stämmaLÄS MER: Nytt bolag tar över klassiska ostvarumärkenLÄS OCKSÅ: Ostkriget fortsätter – ansvarsfrihet för alla utom Skånemejerier

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen