Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 november

Hård branschkritik mot nya köttguiden

STOCKHOLM.

WWFs nya köttguide är för generaliserande och straffar importkött utan hänsyn till satsningar som görs för ökad hållbarhet. Det anser specialistorganisationen Kött- och Charkföretagen som är mycket kritisk till metoden bakom bedömningarna i guiden.

 Magnus Därth, VD för Kött- och Charkföretagen, anser att WWF inte tillräckligt har lyssnat på köttbranschens synpunkter under de tre år som har gått sedan den förra versionen av Köttguiden gavs ut.
Magnus Därth, VD för Kött- och Charkföretagen, anser att WWF inte tillräckligt har lyssnat på köttbranschens synpunkter under de tre år som har gått sedan den förra versionen av Köttguiden gavs ut. FOTO: Johan Sedenius

De sammanlagt omkring 90 medlemmarna i Kött- och Charkföretagen är allt från mindre bolag till några av Sverige största koncerner. De hanterar både svensk och importerad råvara.

– Det är synd att WWF inte bättre har utnyttjat de tre år som har gått sedan den förra guiden presenterades för att bättre beskriva vad som faktiskt finns i butikerna. Man missar chansen att på riktigt ge konsumenterna en guide till hållbara köttprodukter, säger organisationens VD, Magnus Därth, till Land Lantbruk.

Bygger på lagar, inte produkter

Han riktade hård kritik mot Köttguiden redan 2016. Skälet är att guiden framför allt baseras på forskning liksom på certifieringar och olika länders lagar och branschöverenskommelser. Den bedömer inte den reella produktionen bakom de produkter som konsumenterna hittar i kyldisken.

– Företagen ställer hela tiden krav utöver lagstiftningen och då blir det orimligt att guiden ligger kvar och bedömer regelverk. Vi tycker att man hade gjort det mycket lättare för konsumenten med en guide på produktkonceptnivå, säger Magnus Därth.

Enligt Världsnaturfonden, WWF, har det än så länge inte varit möjligt. I guiden vidimerar WWF att många företag går längre i sina inköpskrav än lagarna i olika länder, vilket betyder att vissa bedömningar kan vara hårdare än vad som är motiverat sett till det kött som faktiskt säljs.

Vill att företagen verifierar

– Företag kan gå längre och behöver göra det. Det har vi sagt i flera år. Var tydliga, transparenta och kommunicera detta på ett trovärdigt sätt till konsumenterna. Det behövs en oberoende verifiering av uppgifterna, inte bara företagens påståenden, sade Anna Richert, matexpert vid WWF, under en presentation av guiden i Stockholm på tisdagen.

Calle Ramvall, kvalitets- och miljöchef vid det svenska importföretaget Norvida, slog fast att hållbarhet inte är en fråga om geografi och förklarade att han å företagets vägnar känner sig orättvist behandlad av guiden.

– Det finns hållbar produktion överallt, även i Brasilien, men den kan se lite olika ut. Vill man uppnå en guide som driver utvecklingen framåt måste man vara mer dynamisk och hitta sätt att tydligare lyfta fram bra exempel, sade han.

Uppsving för Grillost

En av nyheterna i Köttguiden 2019 är att den öppnar entrén för ost, som enligt WWF är en vanlig ersättare till kött på tallriken.

Malin Jakobson, VD för Dalsspira Mejeri, berättade om hur sommarens stora uppmärksamhet kring produktionen av cypriotisk halloumi resulterade i att det lilla mejeriföretaget i Dalsland på bara någon månad fick marknadsledande Ica att nappa på lokalt producerad Grillost.

– Den stora utmaningen med alla produkter är att kunna ta ut det rätta priset på marknaden. Men finns bara efterfrågan så klarar vi att producera, försäkrade hon.

LÄS MER: WWF: Ost inte alltid bättre än kött

Relaterade artiklar

Till toppen