Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 12 september

Havrebönder kritiska till Oatlys utmanande kampanj

I sin senaste reklamkampanj fokuserar Oatly på att folk ska ”spola mjölken” och byta ut den mot deras havredryck. Men flera spannmålsodlare har tagit illa vid sig.

– Jag tycker att det är ett riktigt klavertramp, säger Kristina Forsberg som själv är spannmålsodlare och köttproducent.

 I sin senaste reklamkampanj fokuserar Oatly på att folk ska ”spola mjölken” och byta ut den mot deras havredryck.
I sin senaste reklamkampanj fokuserar Oatly på att folk ska ”spola mjölken” och byta ut den mot deras havredryck. FOTO: Oatly

Spannmålsodlaren Lars-Johan Merin säger att han tycker att det är fantastiskt att det går så bra för Oatly, men deras nya kampanj gillar han inte. 

– De gör ett jättebra jobb med att lyfta svensk havre. Men att marknadsföra produkten genom att klanka ner på andra produkter tycker jag är fullkomligt bakvänt. Vi växtodlare behöver mjölkproduktion och de behöver oss växtodlare så vi måste hålla ihop, säger Lars-Johan Merin.

Känns tråkigt att samarbeta med Oatly

Själv satsar han hårt på havren och tror att årets skörd kommer att betala sig bra. Men trots att han kommer att sälja sin havre till den som betalar bäst är han just nu inte så sugen på att förknippas med Oatly.

 Lars-Johan Merin, spannmålsodlare.
Lars-Johan Merin, spannmålsodlare. FOTO: Privat

– Jag är skyldig mitt företag att sälja till det företag som betalar bäst. Men just nu känns det inte så stimulerande eller roligt att sälja till Oatly eftersom man för en så bakvänd och destruktiv kampanj, säger han.

Själv har han full respekt för de som vill välja att bara äta vegetariskt och han säger att han vill möta den nya efterfrågan med glädje. Däremot tycker han att det är helt fel av Oatly att klanka ner på världens bästa mjölkproduktion.

– Jag förstår att det ligger någon supersmart reklambyrå bakom det här men jag förstår inte att de tänker så, säger Lars-Johan Merin.

Borde lyfta fördelar

Både han och Kristina Forsberg, också spannmålsodlare och köttproducent, anser att det vore bättre om Oatly kunde lyfta fram den egna produktens fördelar i stället för att klanka ner på sin konkurrent. 

– Det krävs en helt annan seriositet i marknadsföringen för att det ska kännas bra att samarbeta med dem. Jag tycker att de borde hålla sig till saken och lyfta fram vad som är bra med havremjölken i stället för att fokusera på hur mycket växthusgaser mjölken släpper ut, säger Kristina Forsberg.

 Kristina Forsberg, spannmålsodlare.
Kristina Forsberg, spannmålsodlare. FOTO: Privat

För hennes del är ett samarbete med Oatly helt uteslutet i nuläget eftersom hon tycker marknadsföringen är direkt osmaklig. Däremot säger hon att det tyvärr ändå finns en risk att hennes produkter hamnar hos Oatly via handlarna.

– Jag tänker att det är säkert en bra produkt. Men det är väldigt synd att den inte kan stå för sina egna meriter utan att den marknadsförs genom att släpa konkurrenten i smutsen, säger Kristina Forsberg.

Så tänker Oatly om kampanjen

Varför har ni valt att fokusera på att man ska ”spola mjölken”?

– I grund och botten handlar det om att våra livsmedelsval har stor påverka på klimatet och inte minst har mjölk en betydligt större klimatpåverkan gentemot växtbaserad, säger Martin Ringqvist kreativ chef på Oatly. 

Vad tänker ni om böndernas reaktioner?

– Jag tycker att det är oerhört tråkigt. Vi får ofta höra att vi hatar bönder men så är det verkligen inte utan vi är extremt beroende av bönder. Därför driver vi inte bara den här frågan om att ändra konsumentbeteende utan vi försöker också utveckla jordbruket. Men konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat och risken är att många bönder hamnar i en återvändsgränd om de inte hakar på, säger Martin Ringqvist.

 Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly.
Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly. FOTO: Pressbild

Kan du se att det finns några problem med en sådan här typ av kampanj?

– Ja. Men som jag var inne på tidigare så bjuder vi både in till ett samarbete där vi riktar oss till bönder och för kampanjer där vi riktar oss till konsumenter. Den här kampanjen riktar sig till ett konsumentbeteende. Vi måste få till en omställning om vi ska lyckas nå klimatmålen, och då krävs det radikala grepp – på alla plan.

Varför väljer ni inte att i stället rikta in er på det som är positivt?

– Det som är positivt är att våra produkter har 75 procent lägre klimatpåverkan, säger Martin Ringqvist.

Men det som står stort är ju ändå ”Spola mjölken” varför det?

– För att komma igenom ett brus så måste man sticka ut hakan lite grann. Det hela kampanjen landar i är ändå att vår produkt har 75 procent lägre klimatpåverkan. 

Vart kommer siffran 75 procent ifrån?

– Den siffran har räknats ut av ett företag som heter Carboncloud. Men det är också så att om du går in på vår hemsida så står det tydligt där hur de har räknat och vi går igenom deras modell. Men om man vill veta ännu mer om deras metoder så får man kontakta dem, säger Martin Ringqvist. 

LÄS MER: Oatlys nya kampanj ”Spola mjölken” har nått Sverige

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen