Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 5 juli

Ifrågasatt försäljning fortsätter – trots säljstopp

Lantbrukare fortsätter att luras in i avtal med Svenska Säkerhetsombud AB angående en drönartjänst som kostar 36 000 kronor även om den inte utnyttjas.

 Trots löfte om motsatsen fortsätter den ifrågasatta försäljningen av drönartjänsten Markkollen, riktad mot lantbrukare.
Trots löfte om motsatsen fortsätter den ifrågasatta försäljningen av drönartjänsten Markkollen, riktad mot lantbrukare. FOTO: Privat

Efter att flera upprörda lantbrukare hört av sig kring de i deras tycke oseriösa försäljningsmetoderna hade Land Lantbruk vid 13-tiden på onsdagen kontakt med Oliver Olsson, VD för Svenska Säkerhetsombud AB i Helsingborg.

Oliver Olsson lovade då att marknadsföringen med påståendet om att tjänsten Markkollen säljs i samarbete med LRF Media och Land Lantbruk omedelbart skulle upphöra.

Ändå fortsätter de ifrågasatta försäljningsmetoderna. En lantbrukare från Dalsland blev kontaktad vid lunchtiden på torsdagen av en försäljare och känner sig i efterhand helt lurad.

Hänvisar till ett brev

– Denna försäljare uppgav att de samarbetade med LRF Media och Land Lantbruk kring en produkt som kallas Markkollen. Egentligen var jag inte intresserad men han sa att jag skulle ha fått ett brev med posten med information om tjänsten, berättar lantbrukaren.

Just detta tillvägagångssätt är detsamma som flera andra lantbrukare har redogjort för i samtal med Land Lantbruk.

Avslutade snabbt samtalet

– När jag sa att jag inte hade fått något brev ville han mejla och begärde att jag skulle bekräfta min e-postadress. Jag tryckte på länken som jag fick via SMS och sedan på de gröna fälten, förklarar lantbrukaren.

Så fort han hade tryckt på det gröna fält som bekräftade ett ingånget avtal så avslutade försäljaren samtalet. Flera andra lantbrukare har vittnat om att det är precis på det viset som försäljningen går till.

Anser sig vara lurad

– I min värld är detta inget avtal, jag fick felaktig information av försäljaren och var inte medveten om vad som pågick. Jag blev lurad, så enkelt är det, säger lantbrukaren från Dalsland.

Det han irriterar sig mest på är att försäljaren använde samarbetet med LRF Media som ett argument.

– Det var troligen därför jag gick på det, säger han.

Hävdar att det råder säljstopp

Till Land Lantbruk säger Oliver Olsson, VD för Svenska Säkerhetsombud AB, att han införde ett säljstopp under onsdag eftermiddag och att det därefter inte borde ha ringts några försäljningssamtal.

– Det du berättar låter jättekonstigt. Men vi har problem med försäljningskontoret i Göteborg och jag ska personligen åka upp dit och sitta med säljarna där på måndagen. Om det ändå inte fungerar efter det så kommer vi att bryta kontakten med detta callcenter, säger Oliver Olsson.

LÄS MER: Lantbrukare varnar för Markkollen – kostar 36 000 kronor även om tjänsten inte användsLÄS MER: Svenska Säkerhetsombud lovar att felaktig marknadsföring ska upphöra

Relaterade artiklar

Till toppen