Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Jobb-Karriär 19 januari

Jobbångest - tipsen som hjälper dig tänka rätt

Ett motstånd, eller en tröskel att ta sig över. Så kan det kännas när det är dags att gå till jobbet efter ledighet. Experten tipsar om hur du hanterar jobbångest och får tillbaka drivkraften, både som anställd och arbetsgivare.

 Stefan Blomberg, legitimerad psykolog och forskare i arbetspsykologi i Linköping.
Stefan Blomberg, legitimerad psykolog och forskare i arbetspsykologi i Linköping. FOTO: Rikard Knutsson

Efter ledighet är det många som vittnar om att de känner oro inför att gå tillbaka till jobbet.

– Det kan vara en mängd olika saker som ligger bakom. Till exempel att man ska in i ekorrhjulet igen, och att man ska tillbaka till en mer ofri vardag, säger Stefan Blomberg som är psykolog och forskare vid institutionen för Arbets- och miljömedicin i Linköping.

Kan skapa stress – trots att du trivs

Jobbet kanske är ett nödvändigt ont för att betala hyran, men också de som verkligen trivs kan känna ångest inför arbetsstarten.

– Även om man egentligen tycker om sitt jobb, kanske det skapar stress. Om man är för få för att hinna det som ska göras kanske man hela tiden måste välja bort att göra viktiga saker, för att det finns ännu viktigare uppgifter.

I de fall där det finns mer allvarliga orsaker till jobbångesten, behöver man stöd och hjälp.

– Är det en arbetsplats där man inte känner sig trygg, så är det en viktig signal och en ohälsorisk som man ska ta på allvar. Då behöver man stöd och hjälp, till exempel av facket för att reda ut hur man kan förändra. Kanske man behöver fundera på om man ska söka ett annat jobb, säger Stefan Blomberg och fortsätter:

– Det är en grundläggande skyldighet man har som arbetsgivare att se till att medarbetarna känner sig trygga.

”Måste öva på att leva i nuet”

Om oviljan inte härstammar från arbetsmiljöproblem, kan man hantera känslan på några olika sätt.

– Man kan börja med att skala bort det man inte kan påverka. ”Vad är mitt ansvar/område?”, fokusera på det och släpp sådant som är utanför det. Att gå och vara frustrerad och irriterad över sådant man inte kan påverka tar bara energi. Det kan också vara så att man tänker på allt man måste göra under lång tid framöver, i stället för att fokusera på det man ska göra den närmaste tiden eller i dag.

– Att leva i nuet är något vi ofta måste öva på, säger Stefan Blomberg.

”Ofta kan vi förändra mer än vi tror”

Hans andra tips är lite av motsatsen till det första.

– Ingen mår bra av att känna sig maktlös, så i stället för att vara frustrerad och tänka ”om bara chefen kunde ta tag i det här”, tänker man ”Om allt berodde på mig, vad skulle jag göra då?”

Man kan se det som en tankelek där man utgår från att allt är mitt ansvar.

– Man kan spåna fram vad man skulle göra och vem man skulle kontakta för att få till en förändring. Ofta kan vi förändra mer än vi tror, och det kan man upptäcka genom att tänka ur ett annat perspektiv.

– Man kan pröva sig fram med båda tankesätten och se vad som fungerar.

Vad kan man göra som arbetsgivare för att motverka jobbångest?

– Det finns två viktiga smörjmedel. En välordnad arbetsplats med stöd, tillit samt ordning och reda fungerar bättre, det är både tids- och energisparande.

Det andra tipset rör bemötande. Som arbetsgivare är man föregångare och sätter tonen på arbetsplatsen.

– Det handlar om att som chef bry sig om sina medarbetare. Att till exempel fråga hur de mår, och om de känner att de har situationen under kontroll.

Ett sätt att få energin att räcka längre och motverka jobbångest, är ge medarbetarna tid att varva upp igen efter semestern. Det kan motverka att all energi går åt till uppstarten.

– Man kan likna det vid att gå direkt från att sitta i soffan till att springa ett maraton utan att värma upp är inte bra, då får man snabbt mjölksyra. Det är på samma sätt med jobbet, genom att köra i gång lite mjukare räcker energin längre, och man kan undvika att medarbetarna känner stress av att gå tillbaka till jobbet.

Så får du energi som räcker hela våren

Här är Stefan Blombergs bästa tips:

– Se till att tanka energi utanför jobbet.

– Boka in sådant som gör dig glad, så att du har något att se fram emot. Det ger kraft både på vägen dit och när du gör det roliga.

– Om du är inne i en tung period på jobbet, lägg inte all ledig tid på att vila. Gör roliga saker, det är där du får ny energi för att orka.

– Öva på att säga nej även om det ger dig dåligt samvete. Att ta på sig för mycket är inte positivt för någon och man lär sig av med det dåliga samvetet.

– Samma gäller för att ta tid för sig själv. Hjälp varandra att få tid för rekreation och återhämtning.

– Peppa varandra. Det är otroligt värdefullt med en bra social miljö och kollegor man litar på som stöttar varandra. Det är sådana arbetsplatser många väljer att inte gå i pension ifrån.

LÄS MER: Skräddarsydd universitetskurs för lantbrukare har startat

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen