Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 10 oktober

Kockuppropet ett lyft för försäljningen av svenskt kött

Uppropet för svenska råvaror har lyft försäljningen av svenskt kött med 45 procent hos restauranggrossisten Martin & Servera. Störst är ökningen på den offentliga sidan.

 – Det är en stor ökning av svenskt kött och vi hoppas att den ska fortsätta, säger Håkan Åkerström, koncernchef på Martin & Servera.
– Det är en stor ökning av svenskt kött och vi hoppas att den ska fortsätta, säger Håkan Åkerström, koncernchef på Martin & Servera. FOTO: Karl Melander/Martin & Servera

Med kändiskrögaren Fredrik Eriksson i spetsen gick flera aktörer i livsmedelsbranschen samman i ett upprop till stöd för svenska råvaror efter sommarens torka.

En av dem är restaurangrossisten Martin & Servera. Här ökade andelen svenskt kött med 45 procent i september jämfört med samma månad i fjol. Det motsvarar 90 ton kött.

– Det är en stor ökning och vi hoppas att den ska fortsätta, säger Håkan Åkerström, koncernchef på Martin & Servera.

Efterfrågan på väg att förändras

Också hos konkurrenten Menigo är trenden densamma. Här har svenskt kött ökat med 10 procent i augusti och september, medan importerat kött backat med lika mycket under perioden.

Håkan Åkerström menar att uppropet har satt ljus på frågan och att efterfrågebilden är på väg att förändras. Försäljningssiffrorna är ett bevis för det.

”Lägger till en köttdag i veckan i stället för att ta bort en”

Den offentliga sektorn står för största delen av ökningen.

– Istället för att ta bort en köttdag i veckan väljer de att lägga till en. I stället för att servera skolbarnen vegetarisk sås till pastan får de en spaghetti bolognese. De lägger in mer kött i sin planering och de köper in mera kött än tidigare, och det är fokus på det svenska, säger Håkan Åkerström.

Även på den privata sidan har efterfrågan ökat. Kunderna frågar också allt oftare vart köttet kommer ifrån, enligt Håkan Åkerström.

”Gäller att få restauratörerna och gästerna att vilja ha svenskt kött”

Martin & Servera har också börjat köpa in mer heldjur och jobbar för att sälja alla styckningsdetaljer.

På den offentliga sidan består arbetet i en pågående dialog om frågorna. På den privata sidan är det i stället marknadsföringsmaterial- och kampanjer.

– Här gäller det att få restauratörerna och gästerna att vilja ha svenskt kött, men det är oftast inte gästerna som är frågan, säger Håkan Åkerström.

LÄS MER: Kockuppropet fick fler att välja svenska råvarorLÄS MER: Stjärnkrögare startar upprop för svenskt kött

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen