Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 8 oktober

Kockuppropet fick fler att välja svenska råvaror

Sommarens svåra torka fick stjärnkrögaren Fredrik Eriksson att samla livsmedelsbranschens aktörer i ett upprop till stöd för svenska råvaror. Och det har fått önskad effekt.

 Kändiskrögaren Fredrik Eriksson samlade livsmedelsbranchens aktörer i ett upprop till stöd för svenska råvaror, efter sommarens svåra torka.
Kändiskrögaren Fredrik Eriksson samlade livsmedelsbranchens aktörer i ett upprop till stöd för svenska råvaror, efter sommarens svåra torka. FOTO: Urban Brådhe

Satsningen på att få storkök, restauranger, gäster och inte minst inköpare att välja svenskproducerade råvaror är framgångsrik, men arbetet måste fortsätta för att hålla uppe efterfrågan.

”Krisen är inte över”

– Krisen för lantbrukarna är inte över. Situationen ser inte bättre ut bara för att det blivit höst och tidningsrubrikerna har blivit mindre. Uppropet fortsätter. För oss gäller det att tänka i rätt banor och köpa in rätt grejer nu, säger Fredrik Eriksson.

Tillsammans med bland andra grossisterna Menigo, Martin & Servera, Svenskt Kött, Scan, LRF och Svenskmärkning har han bildat en referensgrupp som har veckovisa möten för att diskutera problem och möjligheter.

– Det är viktigt med dialogen mellan leden så vi vet att vi gör rätt. Vi börjar till exempel närma oss jul och det är nu vi bestämmer vad om ska serveras på julborden, säger Fredrik Eriksson.

LÄS MER: Det tog tid – men nu köper allt fler kommuner svenskt

”Det kan bli några kronor dyrare”

Information och påverkan är en viktig del i uppropet. Menigo har bland annat satt ihop ett program som ska hjälpa restaurangerna att förklara för gästen varför importerad råvara byts ut mot svensk.

– Det kan bli lite dyrare och vi ger dem argument att förklara varför dagens rätt kostar några kronor mer. Det kan vara svårt att förmedla, säger Jonas Köhler, vd på Menigo.

Det handlar också om olika riktade kampanjer mot restaurangerna där svenska råvaror lyfts fram.

– Det är många bäckar små, men det är ett helt annat fokus på att jobba för svenska råvaror och att säkerställa efterfrågan. Det har hänt väldigt mycket, men vi är fortfarande bara i början och vi kan säkert göra mer, säger Jonas Köhler.

Svenskmärknings vd: ”Dina val gör skillnad”

Enligt Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning, är det viktigt att uppmana konsumenter och restauranggäster att fråga efter svenskt kött, så att trycket hålls uppe.

– Dina val gör skillnad, säger Maria Forshufvud.

LÄS MER: Stjärnkock startar upprop för svenskt kött

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen