Konsumenter kräver transparens
En fragmentarisering av matmarknaden med fler mindre företag, ökad transparens kring matens ursprung och produkter som är skräddarsydda efter konsumentens behov. Det var några trender som belystes under ett seminarium i regi av Svenskt Kött på tisdagsmorgonen.
Ingela Stenson och Edward Boëthius från analysföretaget United Minds berättade om insikter från en konferens vid namn Rethink Food, som hölls i Napa Valley i Kalifornien för en tid sedan.
En utgångspunkt för den konferensen var frågan hur teknikutvecklingen i samhället kan leda till en andra industriell matrevolution. Den första gav storskalighet med hygienisk och billig mat. Ny teknik kan i grunden förändra vad och hur vi äter.
Ökad småskalighet
Som exempel på trender i USA, vilka redan är eller kan bli relevanta för svenska förhållanden, nämndes ett skifte mot ökad småskalighet och ett ifrågasättande av de stora systemen. Konsumenterna kräver transparens. Mycket av innovationskraften finns i mindre matföretag.
– Många investerar nu för att hitta de alternativa proteinerna, sade Ingela Stenson.
Parallellt med att vegetariskt blir allt vanligare på matborden vill konsumenterna också kunna njuta av den maten. Specialavdelningar för vegetariskt i butikerna blir allt ovanligare i takt med att målgruppen breddas.
Krav på full spårbarhet
Personifiering med mat som utformas efter konsumenternas personlighet och livsstil är en annan trend med stort genomslag. Det gäller också ett växande krav på full spårbarhet vad gäller både råvaror och de olika beståndsdelarna i sammansatta livsmedel.
Med ökad transparens ökar granskningen av företagen i livsmedelskedjans olika led. Den kan också bidra till att motverka matfusk, som är föremål för storskalig kriminalitet med omsättning av stora belopp.
LÄS MER: Skärpt lag mot matfuskBert Karlsson satsar på nya storkök som ska laga 50 000 portioner om dagen
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.