Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 7 mars

Köper svenskt – för böndernas skull

Konsumenter tycker att det är viktigt att köpa svenska produkter och 6 av 10 tittar alltid efter svenskt i butiken.

 Sex av tio konsumenter tittar alltid efter svenskt i butiken.
Sex av tio konsumenter tittar alltid efter svenskt i butiken. FOTO: Svenskmärkning

Märkningen för svenska livsmedel, ”Från Sverige”, är både uppskattad och efterfrågad. Det visar den attitydmätning som Svenskmärkning låtit göra, där 9 av 10 är positiva till mat och dryck från Sverige och nästan 6 av 10 tittar alltid efter svenskt när de handlar.

Många har koll

I undersökningen hade 85 procent av gruppen 20–34 år kännedom om märket, och i hela gruppen som tillfrågades visste 77 procent vad märkningen handlar om.

– Det är naturligtvis glädjande att ett ungt märke, snart två år gammalt, så snabbt har etablerats och nått en hög kännedom, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Yngre vill ha eko

Det som i undersökningen rankas som viktigast när man ska köra mat och dryck är ingredienserna, lägsta pris, råvarornas ursprung och tillverkningslandet.

Yngre tycker att ekologiskt är viktigare än äldre och kvinnor anser att råvarors ursprung, närodlat, ekologiskt är viktigt i större utsträckning än män.

I Skåne, Halland och Blekinge tycker man att närodlat är mer viktigt än i övriga Sverige.

Bönder skäl för svenskt

Ett starkt skäl till att man vill köpa svenskt är de svenska bönderna och det arbete de utför, något 78 procent anser. Det är djurvälfärden, kortare transporter uppfödningen av djur med strikta regler som ger konsumenten förtroende för råvarorna.

Kött viktigast svenskt

Det man tycker är viktigast att handla svenskt av är ägg, mjölk och kött. Men efterfrågan ökar även på frukt och grönsaker, liksom att det blir allt mer viktigt med svenskt mjöl, bröd och rapsolja.

– Det har blivit enklare att hitta svenska råvaror och livsmedel, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, som tror att märkningen Från Sverige har bidragit till det.

Fakta/Från Sverige

För att möta efterfrågan på svenska råvaror och livsmedel lanserades 2016 den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.

Märkningen är ett gemensamt initiativ av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen och omfattar råvaror, livsmedel och växter.

Syftet är att göra det enkelt att hitta varor med svenskt ursprung i butiken.

Produkter märkta med Från Sverige och Kött från Sverige och Mjölk från Sverige står för: fött och uppfött, odlat och förädlat i Sverige. Varan är även förpackad och kontrollerad i Sverige.

Läs mer: Trendbrott – minskad köttförbrukningNytt märke för svensk mjölkUrsprung viktigare än pris och smakDe första nya svenskmärkta varorna i butikerna

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen