Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 26 mars 2010

Köttbönderna som håller låda

I efterdyningen av allt rabalder kring maten växer konsumenternas intresse för det närproducerade. Bröderna Mats och Bo Larsson på Grellsbo Gård utanför Uppsala säljer köttlådor som aldrig förr.

Som för de flesta lantbrukare i dag står bröderna Larssons företag på flera ben.
Hereforduppfödningen och avelsverksamheten är navet och den del som ger störst inkomst.
Sedan kommer stöden för att vårda de gamla betesmarkerna och så får man inte glömma brödernas snickeriverksamhet. Men försäljningen av köttlådor direkt till konsument växer och blir ett allt stadigare ben i företaget.
– Det är en frihet att inte vara beroende av en enda försäljningskanal, säger lillebror Mats Larsson.

Bygger ut
Nyligen har bröderna beslutat att satsa mer på aveln och markvården och man är just i färd med att slutföra bygget av ett nytt lösdriftsstall med plats för drygt 100 djur. Den utökningen betyder också fler köttlådor och efterfrågan är det inget fel på.
– För fem år sedan sålde vi kanske 5–6 djur. I dag säljer vi 25–30 djur om året, säger Bo Larsson.
Utvecklingen är konsumentdriven och lika glada som kunderna blir av att köttet är ekologiskt och närproducerat, lika glada är bröderna för direktkontakten och
gensvaret från kunderna.
– Förr såg man ju bara luckan på Scans lastbil stängas och köra iväg, säger Mats Larsson.
– All positiv respons är en drivkraft, fyller Bo Larsson i.
Det är fullvuxna tjurar och kvigor som skickas till det lokala slakteriet Faringe Kött & Slakt. Djuren får växa färdigt innan de slaktas och hängmöras ordentligt. Flera kockar finns på företagets kundlista. Även de gamla betesmarkerna fyller en kvalitetsfunktion.
– Örter och gamla äppelträd sätter färg på smaken, säger Ulla Holmberg, gift med Bo.
Kunderna är främst barnfamiljer. Men inte en krona har lagts på marknadsföring. Ryktet sprider sig från mun till mun. Ironiskt nog har den senaste tidens negativa mediala uppmärksamhet kring livsmedel bidragit till att intresset för köttet ökat.
– Tidigare rådde det indignation runt matbordet när matskandaler som Icas fusk med märkningen avslöjades. Nu kan vi inte låta bli att tänka: Nu får vi nya kunder, säger Bo Larsson och skrattar lite torrt.

Relaterade artiklar

Till toppen