Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 23 november 2017

Köttproducenter vill satsa på export

Sveriges nötköttsproducenter satsar på export. Som en del i Handlingsplan nöt startar nu ett projekt för att identifiera nya exportmöjligheter för svenskt nötkött.

 Jan Forsell och Anna Kristoffersson presenterade projektet under årets Köttriksdag i Tylösand.
Jan Forsell och Anna Kristoffersson presenterade projektet under årets Köttriksdag i Tylösand. FOTO: Maria Törner

– Det finns en väldig framtidstro, det byggs och har byggts mycket, framför allt för dikor. Det innebär att produktionen snart är större än i dag och vi måste se oss om efter andra marknader, säger Jan Forsell, ordförande för Sveriges Nötköttsproducenter.

Livsmedelsstrategin ger stöd

Livsmedelsstrategin och en ny vilja från myndigheter att främja svensk produktion är också en av sporrarna bakom den nya satsningen. Det menar Jan Forsell.

Anna Kristoffersson har över 10 års yrkeserfarenhet av exportmarknaden och är den som ska leda projektet. Enligt henne handlar export om riskspridning genom ökat oberoende, balans och kunskapsutbyte mellan länder. Och hon ser ingen anledning till att svensk nötköttsexport inte skulle vara möjlig.

– Vi har kvalitet, transparens och enorm livsmedelssäkerhet med full spårbarhet. Får vi bara med oss hela värdekedjan med, producenter, slakterier, förädlingsindustrin och handelsföretag så kommer vi att hitta importörer och kunder för våra produkter, säger hon.

”Andra vägar än hemmamarknaden”

Sveriges nötköttsmarknad behöver fler ben att stå på för att få betalt på hemmamarknaden. Det menar Anna Kristoffersson.

– En del säger att vi inte ska köra i väg på export om vi inte har mättat marknaden hemma men generellt så är det tufft att ta den där sista procenten. Det finns såklart massor att göra på hemmamarknaden men också när det gäller export. Det går att exportera även om man inte fyllt sin hemmamarknad, säger hon.

Undersöker intresset

I projektet som pågår fram till sommaren nästa år ska Anna Kristoffersson undersöka hur intresset för export ser ut i den svenska värdekedjan och lokalisera möjliga importörer och slutkunder.

Relaterade artiklar

Till toppen