Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 28 maj

Krav-certifieringen värd 1,5 miljarder

Krav-certifieringen återför cirka 1,5 miljarder kronor per år till det svenska ekologiska jordbruket, visar en ny rapport som presenteras i dag, tisdag.

 1,5 miljarder kronor per år är Krav-certifieringen värd för det svenska lantbruket, visar en ny rapport.
1,5 miljarder kronor per år är Krav-certifieringen värd för det svenska lantbruket, visar en ny rapport. FOTO: Ann Lindén

Totalt produceras ekologisk råvara till ett värde på 5-6 miljarder kronor hos svenska lantbrukare. Värdet i Krav-certifieringen, det vill säga den summa som går tillbaka till bönderna för att de har valt att certifiera sig, är alltså 1,5 miljarder kronor, enligt rapporten som analys- och konsultföretaget Agrovektor har tagit fram på uppdrag av Jordbruksverket.

Första gången

Cecilia Ryegård vid Agrovektor har gjort beräkningarna och framhåller att det är första gången som Krav-certifieringens ekonomiska mervärde fastställs.

Den ekologiska mjölkproduktionen i Sverige har ett värde om cirka 2,2 miljarder kronor och svarar för närmare 44 procent av den totala ekologiska råvaruproduktionen 2018-2019.

Värdet i den ekologiska spannmålsproduktionen är cirka 1 miljard kronor, motsvarande omkring 20 procent av totalsumman.

Annat läge

”Efter att det tidigare varit i stort sett en total bristsituation på ekologiskt, både på animalier och spannmål, så är nu läget lite annat. Spannmålsbristen består och ser så ut att göra fram till nästa rapport, även om vi skulle få en betydligt bättre skörd 2019. När det gäller animalier är det istället överskott på det mesta. Producenter har lagt av eller gått tillbaka till konventionell produktion när det gäller ägg, kyckling och gris”, säger Cecilia Ryegård i ett pressmeddelande.

 Cecilia Ryegård vid analysföretaget Agrovektor.
Cecilia Ryegård vid analysföretaget Agrovektor. FOTO: Carla Karlsson

Enligt henne går ekoförsäljningen i Sverige fortsatt trögt. Rapporter för årets inledande månader vittnar om blygsamma ökningar och andelsminskningar.

”Axfood ökade lite drygt 1 procent första kvartalet, men andelen minskade på eko, eftersom totalförsäljningen ökade mer, samma gäller Systembolaget, som varit en pålitlig leverantör av strålande ekosiffror under många år. Detta är en tydlig trend för svensk ekoförsäljning just nu.”

Ljust för export

I andra länder, exempelvis Danmark, Tyskland och Frankrike, vinner eko däremot marknadsandelar, visar rapporten. Mot den bakgrunden är läget ljust för export av ekologiska varor och något av lösningen för ökad ekologisk produktion i Sverige, anser Cecilia Ryegård.

Agrovektor har uppdraget att göra motsvarande rapporter de kommande två åren.

LÄS MER: Exporten viktig för ekolantbruket

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen