Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 16 oktober 2019

Listan med kritiserade bolag som ska hjälpa elkunder

För första gången har Konsumenternas energimarknadsbyrå publicerat en lista över de elbolag som får flest klagomål från missnöjda kunder.

 Elmarknaden anses vara en av de mest problematiska konsumentmarknaderna.
Elmarknaden anses vara en av de mest problematiska konsumentmarknaderna. FOTO: Kjell-Arne Larsson

Sju elleverantörsbolag finns på listan med mest klagomål på Konsumenternas energimarknadsbyrås hemsida. Publiceringen är ett försök att hjälpa kunder att undvika de bolag som haft en hög andel klagomål under en längre tid, uppger Dagens Industri.

– Många är beredda att betala några kronor extra för att slippa företag med mycket problem, säger Anna Carlén, VD för Konsumenternas energimarknadsbyrå, till tidningen.

Sju bolag svartlistade

De sju bolag som svartlistats är Stockholms Elbolag, Göta Energi, Nordic Green Energy, Axilia, Nordisk Krafthandel, Fi-Nergy och Telinet.

Flera av företagen på listan har enligt Dagens Industri haft höga omsättningar och stadig tillväxt. I klagomålen uppger kunder bland annat att de aldrig ingått giltiga avtal med elbolagen utan tvärtom tackat nej till erbjudanden, alternativt aldrig varit i kontakt med bolagen. Ändå har de ofrivilligt blivit kunder.

Har fakturerat brytavgifter

Det finns också exempel på hur avtal har förlängts utan kundens vetskap och så kallade brytavgifter har skickats när kunden valt ett annat bolag.

– Det är jättetråkigt att vi finns med på listan och det är något som vi ser otroligt allvarligt på. Nöjda kunder är det vi lever av, säger Karin Källmark, marknadschef på Göta Energi, till Dagens Industri.

Använde gamla fullmakter

Land Lantbruk har i flera artiklar berättat om hur Nordisk Krafthandel och Axilia har använt sig av flera år gamla fullmakter som var ingångna med ett bolag som sedan länge var försatt i konkurs.

I april lämnade LRF Samköp in en samlad polisanmälan från flera privatpersoner om försök till bedrägeri och urkundsförfalskning. Den har dock inte resulterat i någon förundersökning.

Har startat certifiering

För att stärka de bolag som respekterar det som anses vara god försäljningssed har branschorganisationen Energiföretagen Sverige startat certifieringen Schysst elhandel.

”Certifieringen ska sträcka sig längre än riktlinjerna och förhoppningsvis bli ett synligare verktyg för kunderna vid valet av elhandelsföretag”, skriver branschorganisationen på sin hemsida.

LÄS MER: Vill teckna elavtal med gamla fullmakter

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen