Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 27 september 2019

Kronfågel kritiseras för tystnadskultur

Uppfödare som levererar till Kronfågel vittnar om en tystnadskultur inom bolaget. Flera säger att det är dålig stämning mellan Kronfågel och uppfödare och att de fått tydliga direktiv om att inte gå ut offentligt med kritiska åsikter.

 Kronfågel.
Kronfågel. FOTO: Magnus Sandberg/Aftonbladet/TT

Som Land Lantbruk tidigare rapporterat får Kronfågels nya reklamkampanj för klimatsmart kyckling kritik av bolagets egna uppfödare som menar att den motarbetar svenska köttbönder.

”Ska inte gå ut med kritik”

Men ingen uppfödare vill uttala sig med namn och ingen vågar gå emot Kronfågel offentligt. Land Lantbruk har ringt runt till en rad uppfödare som menar att budskapet är tydligt: Det är inte okej att ha en offentlig debatt med Kronfågel, inte ens en saklig, sansad debatt. I privata sammanhang och i interna kontakter mellan bolaget och uppfödarna går det an – men inte utåt.

– Jag har fått klara besked om att jag inte ska gå ut med kritik, säger en uppfödare.

Blir utskälld

Stämningen mellan Kronfågel och uppfödarna är inte bra, säger en annan, också anonym.

Den som går ut offentligt blir uppringd av bolaget och rejält utskälld, enligt en uppfödare.

Relationen till uppköparen Kronfågel är dessutom lika viktig och känslig för en kycklingproducent som relationen till banken, påpekar flera – den som argumenterat mot bolaget sitter i en sämre förhandlingsposition när kontrakten ska omförhandlas nästa gång.

Relationen blivit sämre

Ytterligare en uppfödare tycker att relationen till Kronfågel blivit allt sämre sedan bolaget togs över av den internationella koncernen Scandistandard för några år sedan.

 Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel.
Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel. FOTO: Kronfågel/Juliana Falldin

Land Lantbruk har sökt Kronfågel för en intervju, som dock tackar nej. Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel, svarar i stället på mejl.

Uppfödare menar att Kronfågel inte gillar offentlig kritik. Stämmer det?

”Vi tycker att det är tråkigt att den som har synpunkter inte vill höra av sig direkt till oss och tvekar inför att framstå med sitt namn. Vi välkomnar ett öppet samtal och det är ju svårt att föra en dialog om vi inte får ta del av den specifika kritiken. Det är svårt att svara annat än allmänt då. Sedan är det ju självklart så att vi föredrar att ha samtal direkt med de personer som har synpunkter än att ta samtalet via media. Då har vi mycket större möjligheter att diskutera, ställa följdfrågor och bemöta på ett annat sätt.”

Uppfödare menar att stämningen är otrevlig mellan bolaget och uppfödarna.

”Vi kan bara svar utifrån vårt perspektiv och hur vi upplever det. Vår bild är att vi försöker ha en konstruktiv dialog och från vår sida upplever vi inte den på det sättet.”

Ingen kommentar

Land Lantbruk har sökt Gunilla Aschan, representant från Lantmännen i Scandistandards styrelse, för att fråga hur hon ställer sig till kritiken. Hon hälsar dock via sin pressekreterare att styrelseledamöter inte diskuterar Kronfågels löpande, operativa beslut.

Branschorganisation Svensk Fågel vill inte heller kommentera.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen