Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 20 september

Kronfågels kampanj får skarp kritik från uppfödare

Ät mindre nötkött och mer kyckling, för klimatets skull! Det hävdar Kronfågel i en ny kampanj.

Men en rad av bolagets egna kycklinguppfödare tar avstånd från kampanjen.

 Kyckling från Kronfågel.
Kyckling från Kronfågel. FOTO: Magnus Sandberg/Aftonbladet/TT

”Genom att välja att äta kyckling i stället för kött en enda gång kompenserar du för cirka 30 km bilkörning.”

”Precis som kyckling är en god sak för klimatet är det gott för dig”, skriver Kronfågel.

”Motarbetar svenska köttbönder”

Men det budskapet faller inte alla i smaken. Tvärtom, en rad av de uppfödare som Kronfågel arbetar med är emot kampanjen.

– Det här gör reklam för kyckling, visst, men motarbetar också svenska köttbönder och det har i alla fall jag inget intresse av, säger en kycklinguppfödare som vill vara anonym.

I stället för att jobba mot rött kött borde Kronfågel slå ett slag för all bra animalieproduktion, sådan som finns i Sverige. Kycklingproduktion släpper ut mindre växthusgaser än köttproduktion, men kycklingar håller å andra sidan inte landskapet öppet, som kor gör, menar uppfödaren.

– Vi borde jobba tillsammans för svenska produkter, inte mot varandra, säger uppfödaren, som vill vara anonym.

”Sagt ifrån i förväg”

En annan kycklingproducent har vänner som har köttkor.

– Det är inget faktafel i Kronfågels kampanj. Men svensk kött är bra mycket bättre än utländskt och det borde vara huvudbudskapet, inte att allt kött är dåligt, säger uppfödaren, som också vill vara anonym.

I sociala medier är kritiken tydlig. Flera kycklingproducenter gillar inte Kronfågels kampanj.

– Det har vi sagt ifrån om också i förväg. Gör inte detta! Men de struntade i våra argument.

 Kronfågels marknadschef Susanne Zabrodsky.
Kronfågels marknadschef Susanne Zabrodsky. FOTO: Juliana Falldin/Kronfågel

Kronfågels marknadschef Susanne Zabrodsky håller inte med om kritiken.

– Vi har haft en kontinuerlig dialog med våra producenter. De reaktioner vi fick innan kampanjen innehöll en del oro men absolut också positiva reaktioner, säger hon.

Kampanj riktad mot konsumenter

Kronfågels uppdrag är att jobba för kycklingen, påpekar hon.

– Man ska komma ihåg att kampanjen är riktad till konsumenter, och vi vet att många svenskar i dag vill göra något för klimatet, men utan att riktigt veta hur. Och det är det vi upplyser om: att kyckling har ett mycket lägre klimatavtryck, säger hon.

Svenskt kött är absolut bättre än utländskt, det anser även Kronfågel, enligt marknadschefen.

– Men samtidigt är det ett faktum att kyckling har en lägre påverkan på klimatet än rött kött. Det är fakta som flera oberoende forskningsinstitut har tagit fram, och inget vi har hittat på.

På frågan hur man räknat fram kycklingens klimatpåverkan jämfört med kött hänvisar Kronfågel till RISE klimatdatabas vars uträkningar ligger till grund för marknadsföringskampanjen.

LÄS MER: Lena Johansson: ”Sluta peka finger åt bönderna”LÄS MER: Svenska kycklingbönder vill samarbeta över lantbruksgränserna

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen