Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 10 april 2016

Kvinnor extra noga med att ha svensk mjölk i glaset

Stödet för svensk mjölk är starkt hos allmänheten. En stor majoritet anser att det är viktigt att mjölk, smör och ost är gjorda på svensk mjölkråvara. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av LRF.

FOTO: Mostphotos

Vad det gäller mjölk anser 88 procent att det är mycket eller ganska viktigt att råvaran är svensk. För smör är motsvarande andel 86 procent och för ost 77 procent, enligt undersökningen, som har genomförts av Novus via 1 055 intervjuer i månadsskiftet februari-mars. Genomgående värderas det svenska ursprunget högre av kvinnor än av män.

Totalt svarar en andel på 68 procent att de tycker att svenskproducerad mjölk innebär en högre kvalitet än utlandsproducerad mjölk. Hälften, 51 procent, anser svenskt smör är kvalitetsmässigt bättre än utländskt medan 42 procent tycker att kvaliteten på svensk hårdost håller högre kvalitet än ost som har tillverkats i andra länder.

Högt förtroende

I synen på produkternas säkerhet/trygghet och deras klimatpåverkan är mönstret detsamma – förtroendet är högt för det svenskproducerade, i synnerhet för mjölken.

Även i praktiken hålls den svenska mjölken högt. Marknadsledaren Icas satsning på den så kallade mjölkkronan till svensk bönder har gett drygt 113 miljoner kronor, vilket innebär i genomsnitt 28 000 kronor extra per mjölkgård.

Kampanjen pågick under sex månader från den 21 september i fjol till den 27 mars i år. Utöver de pengar som genererats av kundernas köp av vissa mjölkförpackningar och ostar har Ica skjutit till 25 miljoner kronor.

Mjölkkronan tillfällig

Anders Svensson, VD för Ica Sverige, beskriver i en kommentar mjölkkronan som en tillfällig krisåtgärd för att lindra ett akut läge för de svenska mjölkbönderna. Han konstaterar samtidigt att krisen inte är över och att det krävs samarbete med mejerier och andra intressenter för att hitta mer långsiktiga lösningar.

Anders Källström, VD och koncernchef för LRF, framhåller att Ica och dess kunder har gjort en fin insats för mjölkbönderna och att samarbetet mellan parterna fortsätter.

Stockholm, Uppsala, Umeå, Göteborg och Västerås var de kommuner där Ica-kunderna bidrog med mest pengar.

De butiker som bidrog med mest tillhör samtliga Icas stormarknadsprofil Maxi. I topp på listan kom Ica Maxi i Umeå, Haninge, Hälla, Jönköping och Linköping.

Relaterade artiklar

Till toppen