Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 27 juli 2018

Kycklingsatsningen gick i graven efter två år

Efter två år och cirka 1 miljon producerade kycklingar fick Kronfågels mellankategori Free Range läggas ned.

– Det kan vara så enkelt att det rörde sig om dålig tajming, säger Christian Gylche på Kronfågel.

 Christian Gylche, ansvarig på Kronfågel för satsningen på Free Range-kyckling.
Christian Gylche, ansvarig på Kronfågel för satsningen på Free Range-kyckling. FOTO: Göran Berglund

Fyra gårdar kontrakterades av Kronfågel för att hösten 2015 börja föda upp Free Range-kyckling, en kategori mitt emellan konventionell och ekologisk produktion.

Men efter två år, i december förra året, upphörde produktionen av cirka 500 000 kycklingar per år och de aktuella gårdarna tvingades gå över till konventionell produktion.

Många handlare tvekade

– Vi har tagit beslutet att pausa tills vidare. Tyvärr sammanföll satsningen med en negativ kycklingdebatt och problemen med campylobacter. Många handlare tvekade inför en ny premiumprodukt, säger Christian Gylche, ansvarig på Kronfågel för konceptet.

Läs också: Här är senaste nyheterna om torkan

Free Range är en skyddad EU-märkning och har cirka 40 procent av marknaden i Frankrike. Även i andra europeiska länder är det en populär produkt.

”Kanske var det dålig tajming”

– Jag vet inte varför det inte fungerade här. Kanske var det så enkelt att det rörde sig om dålig tajming. Det var en fantastisk produkt, en riktigt god kyckling, menar Christian Gylche.

Kronfågel sålde Free Range-kycklingen till Ica, Coop och Bergendahls. Tanken var att skala upp med fler producenter men så långt kom man aldrig innan det drogs i nödbromsen.

”Svårt med produkter i mellankatergorin”

Bland uppfödarna fanns synpunkter på att Kronfågels marknadsföring var för dålig för att produkten skulle lyfta. Christian Gylche håller inte med om det.

– Distributionen var lika bra som för vår ekologiska kyckling. Marknadsföringen skedde huvudsakligen via sociala medier men det finns en svårighet med produkter i mellankategorin att kommunicera till konsumenten vad som är mervärdet och vad den betalar extra för, säger Christian Gylche.

Läs också: Salmonellalarm i Halland – 3 600 hönor avlivas

Hoppas återkomma

För närvarande utgör konceptet från Bjärefågel, där kycklingarna inte har någon utevistelse, det enda mellanliggande konceptet som har nationell distribution.

– Ju fler som vågar satsa, desto lättare blir det att bygga upp en mellankategori. Från Kronfågels sida hoppas vi att återkomma med nya koncept framöver, säger Christian Gylche.

Läs också: En tredjedel av deras stall står oanvänt

Dubbelt så lång uppfödningstid

Kronfågels koncept med Free Range gick ut på att en mer långsamt växande ras, Rowan Ranger, skulle hållas i stall med möjlighet att vistas utomhus i hage men med mindre yta per djur än i Krav-produktion.

Kravet på betesareal var 1 kvadratmeter per djur. För ekologisk produktion krävs 4 kvadratmeter.

Beläggningen i stallarna var 27 kilo per kvadratmeter att jämföra med 36 kilo i konventionell produktion och 21 kilo i ekologisk.

Det gick 56–63 dagar till slakt jämfört med 30–35 dagar för konventionell kyckling.

Priset i butik låg på cirka 90 kronor kilot. Motsvarande priser för konventionell kyckling är cirka 40 kronor och 130 kronor för ekologisk.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen